webForumDet fria alternativet

Skapa miniatyrer av externa bilder?

PHP

3 svar · 509 visningar · startad av Guldstrand

Medlem sedan juli 20041 271 inlägg
Frågan#1

Skulle behöva ha råd/tips på en funktion som kan skapa miniatyrer (2 olika storlekar) från en extern bild, och sedan spara filnamnet i mysql.

Håller på med en mindre portal för webbkameror, och då vill jag kunna hämta cam-bilderna (oftast .jpg) från användarnas egna hemsidor, och sedan skapa miniatyrer av dessa.

Gärna någon funktion som inte kräver för mycket av servern, (ram, cpu och bandbredd).

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Att skala om bilder är en krävande process. Gör det inte on the fly utan gör ett batchjobb. Ursäkta svengelskan.

ImageMagick är en välanvänd komponent för bildmanipulering. Den finns till de flesta programmeringsspråken Den klarar förmodligen allt du behöver och lite till.

Filnamnet sparar man i en vanlig variabel som man sedan skjuter in i ett SQL-statement. Det här har du gjort förut, det har jag sett. :)

Medlem sedan juli 20041 271 inlägg

dAEk skrev:

Att skala om bilder är en krävande process. Gör det inte on the fly utan gör ett batchjobb. Ursäkta svengelskan.

ImageMagick är en välanvänd komponent för bildmanipulering. Den finns till de flesta programmeringsspråken Den klarar förmodligen allt du behöver och lite till.

Filnamnet sparar man i en vanlig variabel som man sedan skjuter in i ett SQL-statement. Det här har du gjort förut, det har jag sett. :)

Jag hade inte tänkt att göra det "on-the-fly".
Har ingen kunskap om ImageMagick, så jag hade tänkt göra detta med gd2.

Hur går jag vidare?

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Guldstrand skrev:

Hur går jag vidare?

Well, det är svårt att gissa vad det är du kört fast med men steg 1 är att läsa in bilderna som ska skalas om. I dokumentationen kan du se hur man kan göra: http://www.php.net/manual/en/function.imagecopyresampled.php

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)