webForumDet fria alternativet

Webbradio på site

6 svar · 605 visningar · startad av Königweb

KönigwebMedlem sedan apr. 200912 inlägg

Hej

Min portal har ett samarbete med en radiostation. De vill skapa möjlighet att lyssna på deras radioprogram på internet, på vår portal.

Vilka förutsättningar måste finnas för att kunna skapa webbradio på vår site? De sänder inte på internet tidigare utan bara vanlig radio.

Alla råd i ämnet är välkomna

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Innehåller det som ska sändas någon musik? I så fall behöver de troligen se över avtalet med Stim.

Finns det ingen musik är det bara att du lägger upp radioprogrammen som mp3-filer och länkar till dem.

Länkar du dessutom till dem med RSS så blir det en så kallad podcast, dvs ett sätt för användarna att prenumerera på programmen så att de automatiskt laddas ner till deras mp3-spelare/dator när det kommer något nytt.

Se exempelvis här:
http://www.podcast411.com/howto_1.html

okej, men om de vill streama i realtid?

Som till exempel sveriges radio har

Då behöver du installera ett program för det, exempelvis Icecast:
http://www.icecast.org/

tackar för den länken!

Måste själva radiostationen göra något speciellt?

Icecast är servern som radiolyssnarna ansluter till. Men någon måste ju även ansluta till Icecast för att streama över det som de andra ska lyssna på. Den personen kallas för source och behöver en source client, exempelvis Ices.

Så någon måste alltså streama radiostationen med en source client till Icecast-servern. Det bästa är ju om radiostationen gör det själva, men i värsta fall kan du ju göra det själv genom att ansluta en radio till datorn som du har ställt in radiostationen på.

prebenMedlem sedan mars 2009452 inlägg

Ja, alternativ två var väl det som jag också tänkte på rent spontant...

Det finns ju ingenting som säger att det på något vis skulle vara enklare eller bättre om radiostationen själva skulle hantera själva strömmandet...

Möjligen kanske det blir någon halv sekunds fördröjning i ljudet, men det är det å andra sidan för SR också! Dessutom. Kyssnarna lyssnar väl inte samtidigt på webbradio och luftradion...?

Sen vet jag inte hur det är med internetlinan. Vanliga uppkopplingar har en viss hastighet FRÅN internet till datorn, vilket vanligen brukar vara avsevärt mycket långsammare än från datorn TILL internet.

Sånt kan ju vara bra att kolla... Jag vet inte om mjukvaran är smart nog att fatta att olika användare kan dela på samma ström. I annat fall får man skicka 20 strömmar parallellt för 20 lyssnare och det är en dålig grej...

Jag vet inte hur det fungerar, men sånt kan du ta reda på. Detta oavsett om det är du eller radiostationen som står för strömmen.

Kolla hur strömmen fungerar för https://www.di.fm och kolla även på kanalerna i Apples iTune.

Det vore ju kul om du kunde få det där att fungera! Lycka till!

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)