webForumDet fria alternativet

PHP 4 eller 5?

5 svar · 487 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Den här frågan borde kanske ha postats under generella webbfrågor, men jag chansar här eftersom jag antar att det lutar hitåt.

Det visade sig att defaultinställningen var satt till PHP version 4, och när jag skulle lägga in MediaWiki sa den att jag måste köra med ver 5 om jag inte vill nergradera. Så jag hörde mig för hos Crystone.
De gav mig en anvisning där jag via .htaccess aktiverar version fem.

På mitt webhotell har jag fler konton.
Så jag började med att placera htaccess i mediawiki mappen så jag till en början kan få den o funka.

Min fråga är dock om jag bör satsa på att ge tillgång till version 5 till hela kontot, så att alla underliggande webbsidor körs på version 5.
Eller finns det fall där man hellre ska köra med fyran?
På rak arm känns en "uppdatering" det rätta, eftersom femman säkert är buggfixad och stabilare än sin föregångare. Men här finns det mer kunskap om ämnet och förhoppningsvis kan jag få lite info om vad som är det rätta.

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Bakåtkompatibilitet är den enda anledningen till att köra PHP4 idag.
Versionen är nerlagd sedan augusti 2008 och inga nya patchar släpps.
Man ska absolut inte utveckla nya saker för PHP4.

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

OK
Så enda troliga tillfället man absolut måste köra torde vara om man har gamla ouppdaterade PHP script eller liknande.
Jag antar att större projekt som phpBB, Media Wiki mfl alla kör på nya PHP versionen.

tackar för beskedet.

drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg

Både phpBB och Media Wiki fungerar med php5.

PrometheusMedlem sedan mars 2001363 inlägg

Det är väl till och med så att 6-an är på gång? Fast det har det väl varit ganska länge nu...

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Prometheus, jepp! PHP6 är på gång med mycket godis att vänta. :)
Favoriten på listan är äkta stöd för Unicode. Pinsamt att det inte funnits tidigare.
Gammal mög som tex. magiska fnuttar och register globals utrotas helt.
Tyvärr är det ont om aktuell, lättläst och sammanfattad info om PHP6.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)