webForumDet fria alternativet

Index?id=0

2 svar · 537 visningar · startad av SoulGod

SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg

Jag har lite funderingar på hur jag ska bygga denna sida jag håller på med nu,
och vill nu höra vad ni tycker ( kanske borde lagt denna i någon annan tråd,
men handlar om PHP, så hoppas den stämmer )

Just nu har jag sidan såhär:
Index.php
- recensioner.php?id=0
- media.php?id=0
- o.s.v.

Där om man då går till id = 0 så hämtas en funktion för att "lista" t.e.x recensioner. Länkas man till id = 1 så hämtas just den recensionen med ID 1.

Det jag tänkte på, är om det är "bättre" att bara ha indexsidan,
och t.ex köra index.php?page=1 så hämtas recensionssidan,
och page=2 så hämtas media o.s.v..

Då slipper man att ha "flera" php filer, men samtidigt blir det mer avancerad kod i index.php

Finns det för & nackdelar för dessa 2 alternativ?
Vad tycker ni, och varför?

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Jag skulle säga att det beror på hur mycket som skiljer/förenar de olika typerna. Kommer strukturen på sidan att vara i princip densamma oavsett om du har den ena eller andra sorten då kan du ju enkelt lägga det i en enda fil som väljer vilken sorts info som ska ut baserat på värdet i länken.

Men om sidorna skiljer sig åt en del så skulle jag personligen hellre ha två tydligt definierade filer media.php resp artikel.php som visade relevant info baserat på just den typen eftersom det blir mer väldefinierat innehåll i varje fil då. Och sedan hämta upp specifika media/recensioner med media.php?id=5 resp artikel.php?id=4.

whzfredMedlem sedan apr. 200922 inlägg

Håller med föregående talare. Helt klart om du har samma struktur så kör då med page=1 systemet. Sen behöver du givetvis inte skriva in all din kod i index.php, bara splitta upp det i flera filer som du kan köra include på., men det hade du nog redan tänkt på.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)