webForumDet fria alternativet

Debugga PHP-script, hur?

19 svar · 974 visningar · startad av lilja

liljaMedlem sedan juli 20041 219 inlägg

Jag har hittills använt mig av Dreamweaver i mina hobbyprojekt med PHP och skulle nu vilja gå steget längre. Vad jag har läst skall Eclipse PHP Development Tools vara bra och då tillsammans med Zends inbyggda debugger, http://www.zend.com/en/community/pdt.

Eller vad rekommenderar ni för debugger. Vad jag förstår finns det några stycken?

Det jag inte fattar är hur man steg för steg sätter upp ett nytt projekt så att man till slut har ett php-script där man sätter en brytpunkt och kan stega sig igenom sitt script.

Måste jag installera en server också eller finns det en sådan inbyggd i Eclipse? Om jag måste installera en sådan vad rekommenderar ni att jag ska använda på en windowsdator?

drewMedlem sedan mars 2007748 inlägg

Jag testade Eclipse lite snabbt, men den föll på att den saknade wordwrap (vad nu det heter på Svenska). Många php-editorer har ju syntaxkontroll inbyggd, jag använder Komodo som också finns till Win.

Ska du sätta upp en testserver på din Win så är ju WAMP nog det dom flesta använder. Testservern ska ju likna verkligheten så mycket som möjligt och dom flesta webbhotell har Apache och MySQL.

wordwrap = radbrytning. eller? Hur menar du då? Att koden radbryts automatiskt? I sådana fall tycker inte jag att det är någon vidare funktion men jag skulle nästan tro att det finns i eclipse då det är en så stor utvecklingsplattform.

Det jag är intresserad av är att skriva lite mer objektorienterat i php och då räcker det inte med enbart syntaxkontroll.

Jag har använt WAMP tidigare men när jag utvecklat Java i Websphere (en variant av Eclipse) så finns det en inbyggd applikationsserver där. Jag tänkte om det fanns någon liknande i Eclipse för php? Annars undrar jag hur jag integrerar WAMP i Eclipse så att jag kan debugga?

Senaste två åren har jag bara utvecklat .net applikationer i Visual Studio och vill ha en miljö så lik som möjligt när jag utvecklar PHP-script.

PeddaMedlem sedan juni 20004 880 inlägg

Har du kollat på e-texteditor?
http://www.e-texteditor.com

Har den stöd för att:
- Debugga PHP-script
- Stöd för vad som i MS världen kallas för Intellisense (enklare kunna skriva objektorienterade program)?
- Windowsmiljö

Jag ser att den kostar pengar vilket Eclipse inte gör... Är det värt det?

Wordwrap = radbryter långa rader så man slipper skrolla sidledes. Inte ändra i koden utan bara i visningen. Det finns inte i Eclpise, eller fanns inte för ett år sen åtminstone.

Om det liknar Win-miljö har jag ingen aning om.

PeddaMedlem sedan juni 20004 880 inlägg

Programmerar inte så mycket PHP längre, men för ett par år sen så var det tal om att lägga till debugging så det borde vara med.
Ladda ner demon och kolla i Bundles menyn om det inte finns med någon debugger för PHP där.

pulseMedlem sedan nov. 200384 inlägg

Personligen tycker jag debuggern är rätt onödig och jag använder den väldigt sällan när jag arbetar. Får jag ett fel återskapar jag det oftast i ett testfall istället. Då får du en mer långsiktig lösning på ditt problem än vad en snabb debugsession ger.

PDT 2.0 som bygger på eclipse och är plattformsoberoende är den editor jag kör själv just nu och jag tycker den funkar rätt bra. Största nackdelarna är att användargränssnittet är inte helt logiskt, den har flera buggar och är rätt seg i allmänhet.
Alla refactoringsaker, intellisense mm som du kan göra i tex visual studio och intellj idea kan du inte göra i PDT, men det går inte riktigt att jämföra heller eftersom .net och java är helt andra typer av språk. Det enda som finns är en bra autocomplete och flytta och byta namn på filer (vilket funkar sådär). Inte så mycket alltså men man klarar sig. Det går också att bygga ut den med massa plugins men det har jag inte hunnit kollat så mycket på än så jag vet inte vad som erbjuds där.

PDT har stöd för zend_debug och xdebug. Jag har bara provat zend debug och för att det ska fungera måste du installera vissa php extensions på din server. Var ett tag sen jag gjorde men det är bara att googla fram hur man göra. Denna länk kanske ger nått?
http://www.thierryb.net/pdtwiki/index.php?title=Using_PDT_:_Installation_:_Installing_the_Zend_Debugger

När det funkar är det bara att sätta ut breakpoints i din kod. Ditt script kommer köra på som vanligt och när det når en breakpoint kommer det pausa och du kan se aktuella värden på variabler, gå in i funktioner osv. Rätt användbart men onödigt om du skriver testfall som sagt.

whzfredMedlem sedan apr. 200926 inlägg

Jag kör utan debugger. Använder istället echo och sen kollar man loggarna. Tycker det är smidigare att arbeta så.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

drew skrev:

Jag testade Eclipse lite snabbt, men den föll på att den saknade wordwrap

Du kan ju inte rata en utvecklingsmiljö som är bland de bästa och största, för att den saknar wordwrap, det är ju bara... knäppt.

Jag har använt Eclipse för att skriva kod (dock Java, men det är irrelevant i sammanhanget) och jag har aldrig kännt behov av wordwrap, se till att inte skriva så långa rader, det är ju inte prosa du skriver!

sgtpepper skrev:

Jag har använt Eclipse för att skriva kod (dock Java, men det är irrelevant i sammanhanget) och jag har aldrig kännt behov av wordwrap, se till att inte skriva så långa rader, det är ju inte prosa du skriver!

Exakt, ibland händer det att jag jobbar på mina bärbara 15-tummare när jag reser och kod som är skriven med bra radbrytningar betyder mycket vid sådana tillfällen. Jag tycker inte koden blir läsbar om den radbryts av en texteditor.

Men tillbaks till min fråga. Jag vill ha en utvecklingsmiljö som är så lik visual studio som möjligt men anpassad för PHP utveckling. Jag har utvecklat med echo och testfall tidigare men nu vill jag testa något annat och det är därför som jag frågar om det jag vill göra är möjligt?

Jag har utvecklat Java i WebSphere/Rational Software Delevopment tidigare vilket bygger på Eclipse och gillade det. Därför är jag inne på debugging i Eclipse.

Hur gör jag för att debugga PHP i min utvecklingsmiljö på en windowsmaskin?

Ja vadå hur vad vill du veta egentligen? Har du problem att installera det? Provade du att klicka på länken jag postade förut den beskriver det hela ganska bra om om du tänker använda eclipse och zend debug.
När du har den installerad är det bara att debugga! Det finns hjälpfiler, miljoner sidor på google och filmer på youtube om hur man använder skiten, du kan omöjligt missa det om du söker lite.

PDT eller möjligen zend studio är det närmaste du kommer komma de javaeditors du nämnde. Tror alla bygger på eclipse. Zend Studio ska förresten komma i en ny version nångång det här året har jag hört.

Nusphere har gjort en editor som också har en debugger. Har aldrig provat men den kanske också kan vara något: http://www.nusphere.com/products/php_debugger.htm

sgtpepper skrev:

Du kan ju inte rata en utvecklingsmiljö som är bland de bästa och största, för att den saknar wordwrap, det är ju bara... knäppt.

Klart jag kan. Att sitta med en dålig utvecklingsmiljö som man inte trivs med bara för att någon bloggare kallar den störst och bäst är bara... knäppt.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

drew skrev:

Klart jag kan. Att sitta med en dålig utvecklingsmiljö som man inte trivs med bara för att någon bloggare kallar den störst och bäst är bara... knäppt.

Om Eclipse är "dålig", så skulle jag vilja veta vilka utvecklingsmiljöer du anser som "bra".

Notepad har wordwrap, är den då per din definition bra?

sgtpepper skrev:

Om Eclipse är "dålig", så skulle jag vilja veta vilka utvecklingsmiljöer du anser som "bra".

Notepad har wordwrap, är den då per din definition bra?

Då är den per min definition bättre än Eclipse vilket inte alls skulle betyda att den är bra. En utvecklingsmiljö behöver inte vara bra för att vara bättre än Eclipse.

Komodo edit är en bra editor som jag trivs med. Till vissa grejer använder jag kate. Vad som är bra är väldigt personligt. Det den ena tycker är supertoppenbra tycker andra är sk*t.

colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg

Jag skulle vilja slå ett slag för Aptana Studio. Den är byggd på eclipse, har stort community och ett väldigt bra integrerat läge för PHP och php-debuggning. Där får du även intellisense.

I princip så är det Eclipse, fast inriktiad mot webben. Plus att den har häftig integration med aptanas molntjänst.

Vill du bara ha en editor och inte en fullskalig IDE rekomenderar jag TextMate, e-texteditor eller VIM.

Aptana kommer med wordwrap, har aldrig testat det dock:
http://blog.emobilez.com/2009/02/16/how-to-turn-on-word-wrap-in-aptana-studio/

Generellt så anser jag att om man har behov av wordwrap skriver man får många tecken per rad.

colione skrev:

Jag skulle vilja slå ett slag för Aptana Studio. Den är byggd på eclipse, har stort community och ett väldigt bra integrerat läge för PHP och php-debuggning. Där får du även intellisense.

(y) Den tycker jag om! I alla fall när jag ser specifikationerna. Kanske man kan testa på lite "moln"-programmering också :)

Finns det fler liknande produkter som någon har testat och kan rekommendera? Just moln-tjänsten behöver jag inte utan det är själv IDE-miljön jag är ute efter.

colioneMedlem sedan juni 20013 386 inlägg

NetBeans kan du kolla på också.

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Jag gillar själv NetBeans som colione tipsar om, men vill du ha det så likt som Visual Studio kan du ju använda Visual Studio till PHP också. Den ska tydligen ha allt du vill ha (intellisense, aktiv debugging, m.m.) - däremot så kostar den ju pengar (NetBeans eller Eclipse är gratis). Det finns dock en 30-dagars trial-version som du kan använda för att testa den åtminstone!

Genererad på 384 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb