EllaMedlem sedan mars 200927 inlägg Har ett formulär med dropdownmeny, textfält och submitknapp. Tänkt mig en php kod som krypterar eller dekrypterar orden i textfältet. Problemet är att jag sökt efter tips hur man kan gå tillväga men inte hittat något. Jag vill använda Caesar kryptering med 3 steg och samma med dekrypteringen.
Någon som kan hjälpa mig komma igång eller har några bra länkar?
metalboyMedlem sedan jan. 2005870 inlägg Läs på om stränghantering i PHP-manualen. Se speciellt avsnittet "String access and modification by character"
EllaMedlem sedan mars 200927 inlägg Ok, försökt att sätta mig in i php och har väl kommit en bit med logiken...men nu är det stopp igen... :) Har fortfarande min html fil beskrivet som ovan. PHP filen ser hittills ut såhär:
function encryptstring($input)
{
$inputlen = strlen($input);
$i = 0;
while ($i < $inputlen)
{
$inputchr .= ord($input{$i});
if ($i < $inputlen)
{
$inputchr .= ".";
}
$i++;
}
$encrypted = "$inputchr";
return $encrypted;
}
$input = $_GET["input"];
$encrypted = encryptstring($input);
function decryptstring($input)
{
$dec = explode(".", $input);
$a = 0;
$b = count($dec);
while ($a < $b)
{
$real .= chr($dec[$a]);
$a++;
}
$input = $real;
return $input;
}
$input = $_GET["input"];
$decrypted = decryptstring($input);
?>
Finns det någon vänlig själ därute som skulle vilja hjälpa mig? Hur får jag php att känna av valet i ddmenyn? Hur skriver skickar jag svaret till resultat(text)boxen?
MVH // Ella
drewMedlem sedan mars 2007748 inlägg $_POST['namnet på dropplisan'] == 'det valda alternativet'
EDIT: Om du använder GET så är det $_GET['namnet på dropplisan']
EllaMedlem sedan mars 200927 inlägg Ska jag lägga in det i en if sats? Eller hur blir det...? :x
Och tack snälla för dina svar och din tid! Uppskattat när man har svårt att lära sig...
MVH // Ella
drewMedlem sedan mars 2007748 inlägg Dropplistan är för att bestämma om det ska kodas eller avkodas?
Jag antar att det är det den är till för. Och att dropplistan heter "listan". Alternativ 1 är kryptera, 2 är avkryptera och default är 0 = gör inget alls.
Sätt detta innan ?> i din kod
if($_GET['listan'] == 1)
{
$outstr = encryptstring($input);
}
else if($_GET['listan'] == 2)
{
$outstr = decryptstring($input);
}
Om resultat(text)boxen är en vanlig input så sätter du det här i value=""
<?= $outstr ?>
Eller där du vill att resultatet ska skrivas.
senbyMedlem sedan apr. 20102 inlägg kom du fram till något bra resultat ella?