drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg Jag har suttit hela kvällen och natten till nu och försökt komma på ett någorlunda enkelt php-projekt.
En bekant går en php-kurs och nu ska dom bestämma sig för ett projekt som dom ska ägna resten av kursen åt.
Dom har snuddat vid sessionshantering. Även dom lärarens exempel inte använde session_destroy() när dom loggade ut så dom kom åt adminpanelen på sin bilaffär även efter utloggning.
Dom har ägnat en del tid åt databaser och efter lite bråkande får dom använda associativa (heter det så) nycklar till arrays. En lektion har gått åt till arrayer också.
Jag räknar med att åka på och coacha en hel del under projektet.
Den ska använda MySQL och sessioner. Inloggning åtminstone till en kontrollpanel. Det färdiga resultatet ska läggas ut på nätet. Jag har lovat att hålla med serverplats.
Jag behöver hjälp med idéer. Vad ska det vara för projekt? Jag funderade på en enkel blogg, men det är kanske för enkelt.
Dessutom ska dom ha dom veta det till ikväll.
Hjälp.
En blog är väl alldeles utmärkt? Finns ju hur mycket som helst att diskutera, exempelvis säkerhetsaspekter i stort och smått, (HTML-läckage, SQL-injektioner, säkring av admin-sidor) taggning, integrering av en richtext-editor, fleranvändarsystem...
Ribban kan sättas efter intresse och kkunskapsnivå.
drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg Jag menade inte att skriva en blogg utan att skapa själva blogg-applikationen.
Jag ska föreslå antingen en blogg eller en hemsida med ett enkelt CMS... Tror jag.
drew skrev:
Jag menade inte att skriva en blogg utan att skapa själva blogg-applikationen.
Ja, inga oklarheter där. Jag kommenterade mest din oro att det kanske skulle vara för enkelt. Är det det finns det en massa saker man kan diskutera (Säkerhet och best practices vid kodning t ex) samt lägga till till blog-motorn.
SoulGodMedlem sedan aug. 20051 200 inlägg Korta av tecken
FÖRLÅT!
Råkade posta helt fel...
drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg Lika bra att acceptera här. Det är en blogg på gång.
Mitt förslag är en websida med möjlighet för innehavare att byta ut bilder o delar av texten själv utan att kunna ett skit om htlm kod.. det kan väl vara ett bra projekt som sen kan bli återanvänt .. av mig kanske :)
drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg Du menar ett CMS? Som Jomla, Drupal och dom?
jag kanske skulle satsa på en enkel webbbutik:
- Publikt gränssnitt i form av lista produkter, göra beställning, där beställningen genererar ett e-postmeddelande.
- Admin gränssnitt för: Sätta upp produktkatergorier, nya produkter, ta bort gamla produkter etc. Administrera ordrar, kunder etc. Finns en hel del med gotta. Bygga det moduliserat för att enklare kunna lägga till ny funktionalitet.
Här får man arbeta med:
* Databasmodellering
* Ta fram en tydlig struktur på butiken, vad det gäller admingränssnitt och publikt gränssnitt.
Kanske! :)
drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg Hon har nog redan anmält att det blir en blogg.