webForumDet fria alternativet

session_cache_expire() hos Binero

25 svar · 2 009 visningar · startad av MickeA.com · sida 2 av 2

drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg

Du kan göra precis som du vill. Jag skulle inte använda php's sessionshantering alls utom för att få ett session id. Finns inte din kaka med session_id lär inte den andra heller finnas. php sparar sina session_id i en kaka.

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Någon särskild anledning till att det här inte funkar då?

<?php
setcookie("foo", "doo");

print_r($_COOKIE);
?>

Varför måste jag ladda om sidan för att kakan ska finnas, beror det på mig, min webbläsare eller serverkonfiguration?

Någon som kan testa koden i inlägget ovan på en server som inte är Majestix hos Binero?
Firefox säger att kakan sätts första gången sidan laddas, men PHP kan inte läsa den, så beror det på serverkonf. eller något annat?

Iofs. kan väl kakan inte läsas förrän den "kommit fram" till klienten, är det därför det inte funkar?

Du har inte tillgång till kakan förrän nästa gång sidan laddas. Webbläsaren skickar COOKIE tillsammans med frågan. Så du vet inte om kakan har tagits emot heller.

Kakan ska skickas först, innan du skriver något eller sätter någon header() och i det läget har php kört klart skriptet.

Det är därför jag även brukar sätta värdet som en GET-variabel. Man vet inte om kakan tas emot förrän man laddar om sidan. Om kakan är satt då så behöver den inte vara kvar i GET, annars måste den vara där.

Det är ju ingen dum idé alls.
Så jag skriver in min rad i sessionstabellen, i $auth->confirmAuth() kollar jag om $_GET['SESSIONID'] finns, gör den det, använd den, finns den inte, kolla om kakan finns, om inte, logga ut personen.

Ska testa, tack!

Jag brukar göra tvärsom. http://pastebin.com/f2d09ff06 Det här gjorde jag inatt åt en annan för att demonstrera hur jag menar.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)