webForumDet fria alternativet

Problem med CHMOD

12 svar · 510 visningar · startad av Guldstrand

GuldstrandMedlem sedan juli 20041 271 inlägg

Jag håller på med ett mindre admin system där man ska kunna ändra rättigheter på vissa filer + mappar.

Det fungerar kanon att sätta rättigheter på filer/mappar som är skapade genom php.
Strulet kommer när jag försöker ändra rättigheterna på filer/mappar som har skapats av apache.

Finns det någon "fix" för detta?

(Safe_mode är INTE på/aktiverat.)

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Hur menar du egentligen? Du skriver att det fungerar när filerna/mapparna är skapade genom php. Men det säger ju egentligen ingenting. Det intressanta är VEM som exekverade php-skriptet. Ditt användarkonto eller webbservern (apache)?
Kör du php-skripten via webben så körs skripten oftast som apache användare, t.ex. www. Så vida du inte kör suphp, då körs skripten med ägarens rättigheter även fast de exekveras via webbservern.

Eftersom mappar/filer skapas av apache, är det också troligt att apache kör scriptet.

Guldstrand skrev:

Eftersom mappar/filer skapas av apache, är det också troligt att apache kör scriptet.

Okej och ditt problem är att du inte kan ändra rättigheterna på filerna och mapparna med ditt användarkonto efter att apache har skapat dem?

Nu vet jag inte vart du har dina filer men hos Binero så kan man i kontrollpanelen "ge tillbaka" rättigheterna till din användare på filer och mappar som skapats av apache. Det ska gå att göra i filhanteraren i deras kontrollpanel om de fortfarande kör DirectAdmin.

Gein skrev:

Okej och ditt problem är att du inte kan ändra rättigheterna på filerna och mapparna med ditt användarkonto efter att apache har skapat dem?

Nej, jag har problem med att ändra rättigheterna på filer som mitt användarkonto har skapat.
Alla filer/mappar som skapas av apache (genom php), går att ändra utan problem.

(Kör en egen servern med linux.)

Guldstrand skrev:

Nej, jag har problem med att ändra rättigheterna på filer som mitt användarkonto har skapat.
Alla filer/mappar som skapas av apache (genom php), går att ändra utan problem.

(Kör en egen servern med linux.)

Det finns ingen uppenbar lösning. Du kan alltid byta ägare på filerna i efterhand.

drewMedlem sedan mars 2007845 inlägg

Du kan ju manuellt chmod'a filerna som ditt användarkonto skapat. Eller låta samma skript som skapar dom chmod'a dom.

drew skrev:

Du kan ju manuellt chmod'a filerna som ditt användarkonto skapat. Eller låta samma skript som skapar dom chmod'a dom.

Jag har inga problem med att sätta rättigheter på filer som skapas genom php.
*läs hela tråden* ;)

Guldstrand skrev:

Hur skapar ditt användarkonto filerna?

drew skrev:

Hur skapar ditt användarkonto filerna?

Om jag skapar filer eller mappar direkt via ftp, då skapas dessa av mitt användarkonto.

Kan du inte via din ftp-klient chmod'a filerna?

Eller logga in på servern med ssh och chmod'a dom den vägen?

drew skrev:

Kan du inte via din ftp-klient chmod'a filerna?

Eller logga in på servern med ssh och chmod'a dom den vägen?

Klart jag kan, men det var ju inte det som var syftet.
Syftet var att kunna ändra rättigheterna i admin scriptet jag håller på med.

Det verkar ju som ett enormt säkerhetshål att kunna chmod'a filer som tillhör en annan användare via ett php-skript du kör med din browser.

Det bästa lösningen är nog att installera och använda suphp. Då körs skripten som din användare.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)