webForumDet fria alternativet

Swf utan Flash

14 svar · 3 475 visningar · startad av Helen

HelenMedlem sedan feb. 20096 inlägg

Hej!

Kan någon tipsa mig hur jag ska göra, vore jag mer än tacksam!

Jag vill skapa bildspel. Bildspelet ska enbart bestå av bildfiler (jpg och olika antal) som visas i några sekunder efter varandra (loopat). Bildspelet ska ligga på en webbsida och uppta t.ex. 500x350 pixlar av webbsidan. Det ska alltså inte öppnas i ett nytt fönster. Bildspelet ska inte ha några play/pause/stopp-knappar eller tumnaglar.

Jag vill visa bildspelet i Flash Player, eftersom jag har förstått att FP kan användas utan problem på alla webbläsare. Därmed är det swf-filer jag ska skapa. Jag vill skapa dem utan att använda Flash. Helst vill jag skapa dem utan att köpa någon swf-generator.

Jag använder Mac, men vill att lösningen även ska fungera på PC.

Alternativ 1: skapa olika bildspel via en webbsida. Kan jag göra detta enbart med bildfiler i MySQL och PHP-kod? Måste servern ha något speciellt PHP-bibliotek? Min sida ligger på one.com.

Alternativ 2: skapa ett verktyg/program/applikation som spottar ur sig swf-filer. Hur göra?

Detta är kanske inte de ultimata lösningarna, vet ni några blir jag själaglad. Jag är ingen expert på programmering, men har 10 v på mig.

/Helén

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Jag är också intresserad av tips på detta - men har också ett litet tips som kanske kan vara bra att ha om du är i det läget att SWF-filer inte är ett absolut krav (utan där själva bildväxlingen är det viktiga)

Om du (liksom jag) har problem med att hitta ett riktigt bra sätt att skapa swf-filer på utan att behöva använda Flash, kan det kanske vara läge att titta på ett alternativ 3 - i form av ett modernt Javascriptbibliotek kombinerad med "standard XHTML, CSS + Javascript".

Exempel (bägge använder JQuery):
http://cssglobe.com/post/4004/easy-slider-15-the-easiest-jquery-plugin-for-sliding
http://css-tricks.com/creating-a-slick-auto-playing-featured-content-slider/

Exempel som avänder YUI:
http://www.madb.net/slideshow/

Exemplen lämpar sig dessutom bra om du vill kunna generera upp ett bildspel från en databas (som du beskriver i ditt alternativ 1) eftersom det är relativt få parametrar som behövs, och iom att "basen" för animeringen / bildväxlingen är "vanlig XHTML" plus standardkod plus "konfigureringskod"

Tack för tipsen! :)

Grejen är att jag ska överlämna det jag gör till någon utan programmeringskunskaper som själv ska kunna skapa bildspel t.e.x. via ett gränssnitt på en php-sida eller om jag lyckas skapa något verktyg som spottar ur sig swf-filer som denna person kan använda.

Jag kollade ett bildspel skrivet i javascript och i någon webbläsare (har glömt vilken) fungerade det dåligt. Därför vill jag gärna använda Flash Player.

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Vill bara nämna att Flash inte är installerat som standard på alla datorer men de flesta väljer att installera det. Så bara för att du använder Flash så är det inte garanterat att alla använder det. dessutom är det fler som använder program för att blocka flash eftersom mycket reklam är byggt i flash. Bara några saker att tänka på.

Ska det bara vara ett bildspel utan några effekter mellan bildskiftningarna så hade jag nog hellre kör php/javaskript för att hantera det.

effataMedlem sedan apr. 2008137 inlägg

Jag skulle definitivt använt javascript. Behöver inte vara mer komplicerat än att byta ut bilden sekvensiellt med vissa tidsintervall, tar typ två rader javascriptkod.
Javascript fungerar med största sannolikhet i fler browsers än flash.

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

Att skapa swf-filer utan Flash är inga problem. Kompilatorn kommer med FlexSDK och är är gratis och själv använder jag huvudsakligen Flashdevelop för utveckla flashapplikationer, även det gratis.
För att man skall kunna skapa bildspel från ett gränssnitt behöver du inte generera nya swf filer utan du skapar en swf som laddar in konfigurationsdata, föreslagsvis från en XML-fil som du har genererat i ditt admingränssnitt.

Då det gäller tillgängliget är det är enligt den statistik jag har sett lika ovanligt att folk inte har JS aktivt som att de saknar Flash och är det skillnader rör det sig om promillen, så kör du på det du tycker är smidigast.

Tack för tips och åsikter! (y)

Kruxet är att det är en skoluppgift, så jag måste göra något "halvavancerat" som atomatiserar skapandet av bildspel och som jag kan lämna till någon som inte programmerar. Det finns en drös med program till salu på nätet som skapar bildspel, vilka språk är de gjorda i? Är det avancerat att göra om jag bara ska ha enbart bilder som fadar in i varandra? Tror ni det är något jag klarar av på 10 v med enbart små programmeringskunskaper? Böcker och tutorials finns ju, man ska bara hitta det man vill ha...

Jag fortsätter med att ladda ner tutorials och prova de trådar jag fått. Alla tips är varmt välkomna!

Helen skrev:

Tack för tips och åsikter! (y)

Kruxet är att det är en skoluppgift, så jag måste göra något "halvavancerat" som atomatiserar skapandet av bildspel och som jag kan lämna till någon som inte programmerar. Det finns en drös med program till salu på nätet som skapar bildspel, vilka språk är de gjorda i? Är det avancerat att göra om jag bara ska ha enbart bilder som fadar in i varandra? Tror ni det är något jag klarar av på 10 v med enbart små programmeringskunskaper? Böcker och tutorials finns ju, man ska bara hitta det man vill ha...

Jag fortsätter med att ladda ner tutorials och prova de trådar jag fått. Alla tips är varmt välkomna!

Jo, men för att skapandet av bildspelet skall vara automatiserat behöver du inte generera en swf för varje bildspel. Det går kanske att göra med t.ex. Ming, men skulle vara en mycket omständig lösning på problemet.
Istället skapar du eller använder en befintlig swf som blir den mjukvara som faktiskt genererar bildspelet baserat på den konfigurationsdata du har definierat.
Vad din PHP applikation gör är att tillhandahålla ett gränssnitt för att generera konfigurationsdata som ger swf:en den information den behöver för att skapa bildspelet.
Den datan kan göras tillgänglig för swf:en som en XML-fil, läggas i en databas eller skickas med i embedkoden med FlashVars.

PrometheusMedlem sedan mars 2001363 inlägg

Har många gånger fått frågan hur lång tid saker tar att lära sig men det är omöjligt att svara på, det beror på hur mycket du lägger ner och hur lätt du har att lära dig, vilka resurser du hittar etc. Min erfarenhet är att det alltid är bra att planera in reservtid man kan utnyttja för de saker som tar längre tid än man trodde. När du klurat ut de olika steg/hur du behöver göra, lägg upp en plan med delmål/tider som du försöker hålla.

Blixtsystems skrev:

Då det gäller tillgängliget är det är enligt den statistik jag har sett lika ovanligt att folk inte har JS aktivt som att de saknar Flash och är det skillnader rör det sig om promillen, så kör du på det du tycker är smidigast.

Snabb tanke: Möjligen går det bygga med javascript så man kan navigera även om javascript är avaktiverat (då kanske några knappar kan visas?).

Prometheus skrev:

Snabb tanke: Möjligen går det bygga med javascript så man kan navigera även om javascript är avaktiverat (då kanske några knappar kan visas?).

Är tillgängligt en hög prioritet, och det är en applikation där det är möjligt att göra en enkel HTML-version, är det alltid bra att se till att användare utan JS eller Flash får en version där innehållet är tillgängligt även för dem.
Dock är det lika lätt att implementera vare sig du använder JS eller Flash för den avancerade versionen.

Jag ska försöka mig på det här:
"Istället skapar du eller använder en befintlig swf som blir den mjukvara som faktiskt genererar bildspelet baserat på den konfigurationsdata du har definierat.
Vad din PHP applikation gör är att tillhandahålla ett gränssnitt för att generera konfigurationsdata som ger swf:en den information den behöver för att skapa bildspelet.
Den datan kan göras tillgänglig för swf:en som en XML-fil, läggas i en databas eller skickas med i embedkoden med FlashVars."

Finns det några lysande tutorials på arbetsgången?

Visst, en vanlig html för de icke troende. :)

Det finns mängder med tutorials på hur man skapar ett XML-drivet bildspel med Flash:
http://www.google.com/search?&q=xml+slideshow+tutorial+as3
För att skapa swf filen ladda ner Flashdevelop och testa lite tutorials så skall du nog snabbt få ihop ett enkelt bildspel.

Sedan i PHP behöver du göra en sida med ett forumlär där man kan ladda upp bilder (alternativt skriva in URL) och sätta t.ex. bildtext och hur länge en bild skall visas.
Sedan genererar du en XML-sträng med hjälp av data från formuläret som du skriver till disk med fwrite.
Till sist bäddar du in swf:en med en flashvar som talar om för den vilken XML-fil den skall ladda.
Någon tutorial för specifkt den processen tvivlar jag på att det finns, men kolla in tutorials på hur man skapar formulär i PHP så skall du nog hitta den information du behöver.

Jag har Flash, så jag kan skapa en fla med ett antal bilder i och exportera den till swf. Den icke-programmeringskunnige som jag ska lämna över det hela till har dock inte Flash, och ska väl inte behöva det heller (vad jag har förstått).

Är det den swf som jag skapade som används och byts ut med nya bilder/nytt antal bilder mha PHP, XML, fwrite och flashvar?

Har letat runt en massa och laddat ner tutorials, här verkar de vara inriktade på Flash och PHP: http://forum.sephiroth.it/ (har dock inte hunnit kolla runt på den än).

Nu börjar jag skymta träden i skogen!;) Tack!

Precis...swf:en skall inte innehålla några bilder utan skall istället då den körs ladda in de bilder som finns definerade i XML-filen.

Kolla t.ex. denna sidan för ett exempel på kod för att skapa en sådan swf:
http://www.thetechlabs.com/xml/create-a-as3-slideshow-with-xml/

Ja, fann den! Tur det finns forum! Bättre än böcker! :D

253 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
127 ms — hämta forumlista (db)
122 ms — hämta statistik (db)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)