Morre_Medlem sedan jan. 20093 inlägg Jag håller för tillfället på med och skapa en community i PHP.
Jag är nästan klar och det som fattas är nu bara att lösa den lilla tvisten jag har då att när jag raderar en medlem så tar jag bort all info om denne förutom foruminläggen då jag vill att man skall kunna följa en tråd och läsa allt som sagts.
Till problemet: När någon ny användare registrerar sig i samma användarnamn så blir det så att den "tar över" trådarna/svaren i forumet som tillhörde den förra personen som hade samma användarnamn.
Någon smart person som vet hur jag löser detta?
Har du kopplat trådarna/svaren till användarnamn alltså? Kan du inte koppla trådar/svar till medlemstabellens ID-fält istället?
Morre_Medlem sedan jan. 20093 inlägg alltså, jag sparar inlägg i forumet i en egen tabell och användarinformationen i en annan. På foruminläggen syns användarens namn (som också är en länk till dennes profil och länkar med hjälp av användar ID't) och jag sparar användarens ID och användarnamn i forum tabellen för lättare hämtning.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Strunt i att spara användarens namn i forumtabellen. Gör en left join och hämta all information från användartabellen istället för forumtabellen.
select
f.topic,
f.text,
f.date,
u.id,
u.name
from
forum f
left join
users u on f.user_id = u.id
Morre_Medlem sedan jan. 20093 inlägg jag löste det annars med att sätta user till "medlem borttagen" i forumtabellen och sen vid utskriften av forumtråden så kollar jag om användarnamnet är lika med "medlem borttagen" och då lägger den inte ut någon länk till användaren :)