webForumDet fria alternativet

Blogga med Zend Framework

9 svar · 655 visningar · startad av jme

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Efter att blivit smitt...inspirerad av SPiN (Att testa sin kod ) så har jag börjat att skriva om hur man kommer igång med Zend Framework.

Tanken är då att läsaren skall kunna skapa en egen webb-applikation som är baserad på ZF. Jag kommer att på en lämplig nivå beskriva, hur man kan skapa en enklare blogg-applikation med hjälp av ZF. Guiden kommer att gå igenom vissa moduler och tillgångasätt.

Bl a dessa moduler hade jag tänkt använda i applikationen:

1. Zend_View
  2. Zend_Layout
  3. Zend_Form
  4. Zend_Db
  5. Zend_Filter_Input
  6. Zend_validate
  7. Zend_Auth

Varför jag gör detta? Jo, jag tänkte bidra med något till WF då det är ett jättebra forum samt så har jag en möjlighet att själv också testa vissa ZF moduler lite mer. Sen är det också roligt att få använda sina svenskakunskaper ibland på en lite större nivå. ;)

Har ni synpunkter och/eller förslag på vad jag skulle kunna skriva om osv så tar jag gärna emot förslag. Dock tänker jag inte skriva en bok ;) så en viss måtta med innehållet. Beroende på hur länge det tar så kan jag lägger jag till/tar bort vissa delar allt eftersom.

Jag vågar ännu inte säga när den är klar men jag har tid att spendera till deta nu under kommande helg.

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Mycket intressant! Ser fram emot att läsa inläggen, speciellt då du verkar gå igenom lite mer detaljrikt över modulerna. Jag tycker att upplägget ser bra ut, om du tänkt skriva om det i samma ordning som du radade upp dem. :)

Listan kommer nog att ändras lite. Glömde faktiskt Zend_layout som jag tycker är ett måste. Jag håller just på med att skriva inledningen och därmed justeras innehållet och kraven osv.

Som sagt, det kommer nog att bli rätt så mycket innehåll så jag bestämde mig för att skriva guiden med Word som jag sedan konverterar till en pdf-fil eller så lägger jag upp artikeln på min nuvarande blogg. Sedan blir det en kortare sammanfattning som ett inlägg här på wf. Annars tror jag blir det allt för bökigt.

Hur låter det?

Jag hade nog helst sett ett inlägg per modul, om det är möjligt - och helst inte i en separat fil, eftersom att det inte blir sökbart genom webForum då. :)

Just ja! Givetvis skall det vara sökbart. Tänkte ju inte på det. :)

Jag hade tänkt skriva en guide från början till slut. Dvs som visar hur man från scratch skapar en enklare blogg med ZF. Jag anser att en sådan har folk mest nytta av.

Jag tror jag ändå skriver den först i Word och sedan delar jag upp den i mindre delar. Jag kan lägga ut en kortfattad version här på wf men som ändå tar upp det viktiga. Sedan kan de som vill, ladda ned pdf-filen och fortsätta att labba.

Eller tror du att det är onödigt mycket om jag tar i och gör en komplett guide?
Har iofs inget emot det då det känns roligt att skriva. Man lär sig själv också hur man lägger upp liknande artiklar.

Jag tror inte att det är onödigt, en guide som går igenom lite mer än bara grunderna är ju absolut bra - om du orkar skriva! :) Att dela upp det som du sa, med en kortare variant på wF och guiden i helhet i en bifogad PDF låter utmärkt.

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Jag har arbetat en hel del med zf och ser fram emot dina synpunkter och vinklar på hur du tnkte bygga bloggen. En fråga, blir det mvc? Isf kan det ju vara en idé att gå igenom Zend_Controller litegrann.

colione: jodå, det blir mvc.

TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg

Hm. Zend Framework är helt ok att jobba med.
Tyvärr så blir jag trött på alla dessa DAL, i detta fall Zend_Db.
Jag försöker undvika sånt eftersom det oftast bara tillför onödig komplexitet.
PDO räcker för min del, Zend_Db blir bara en abstrakt gegga ovanpå det.
Här är ett blogg-inlägg som beskriver detta på pricken:
http://codeutopia.net/blog/2007/12/06/are-db-layers-like-zend_db-making-people-forget-sql/

Nu har jag å andra sidan inte jobbat med ZF på ett tag, senast med v1.5 tror jag.
Så antagligen är typ hälften av allt som fanns då märkt som "deprecated" i dag. :e

Nu håller jag på att slutföra guiden. Den blev rätt så lång men det gör kanske inget?

Just nu har jag en färdig pdf-version och skall börja dela upp guiden i passande delar som jag kan lägga upp här på wf.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)