haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg Halloj,
Säg att man har ett textfält i en sida, alltså en <input> tag.
Texten i det fältet är "1200.00 1500.00", det vill säga med space emellan.
Kan man genom PHP läsa den strängen, dela upp den i olika värden med space som separator och lagra dessa olika värden på valda ställen i SQL?
Detta borde gå, men jag frågar ändå: Kan man sen outputta värden från valdra ställen i SQL och placera dem i en textruta med precis samma struktur, det vill säga "1000.00 2000.00" ?
Jag vill bara veta om det är omöjligt (som någon sa till mig att det är) eller om det visst då är möjligt. Jag är inte nån coder, men har ändå sett en massa saker lösas kodvägen. Så att stycka en textsträng och separera den torde inte vara svårt, men vad har man att komma med när man inte är programmerare själv?
Så jag tar hjälp av er här ;)
metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg Kolla på explode() och implode()
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg Ojdå. Det är lite overkill för mig att kolla upp det själv, så därför skrev jag att det är en teoretisk fråga. Det är inte intressant hur man gör, bara om det går att göra eller inte.
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg Förresten, är det mycket svårt att få fram två värden på detta vis än om man hade haft två separata fält med vardera värde?
I javascriptsammanhang är det relativt lätt och torde ju inte vara mycket svårare i PHP tycker jag.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Nej det är busenkelt. Exempel taget från php.net.
<?php
// Example 1
$pizza = "piece1 piece2 piece3 piece4 piece5 piece6";
$pieces = explode(" ", $pizza);
echo $pieces[0]; // piece1
echo $pieces[1]; // piece2
?>
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg Damnit! Känner mig faktiskt lite kränkt av nån som lovade att hjälpa mig men påstod att det jag ville ha var "omöjligt" att göra i PHP.
När jag sen påstod att jag gjort nåt liknande i javascript (med avsikt att mena att om det går i JS som ju är rätt enkelt i förhållande till PHP så går det säkert lättare i PHP). Men icke, sa han. Omöjligt! :)
Ska ta med detta exempel till honom o se om han inte kommer o gapa stort.
Eller kanske är det mitt fel; bör nog söka hjälp av någon annan än han.
Tackar o bockar för kodexemplet!
überfuzzMedlem sedan apr. 2006409 inlägg
haider skrev:
Damnit! Känner mig faktiskt lite kränkt av nån som lovade att hjälpa mig men påstod att det jag ville ha var "omöjligt" att göra i PHP.
När jag sen påstod att jag gjort nåt liknande i javascript (med avsikt att mena att om det går i JS som ju är rätt enkelt i förhållande till PHP så går det säkert lättare i PHP). Men icke, sa han. Omöjligt! :)
Antingen förklarade du så han inte förstod, han kan även ha ljugit för dig eller så kan han inte koda.
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg Jag har lärt mig att koders är duktiga på att förstå.
Så det är någ de två sistnämnda :)