elsbthMedlem sedan dec. 20084 inlägg Jag har problem med session_start(); Jag har jobbat med php ett tag, men sessioner är nytt för mig. Nu får jag felmeddelande när jag visar min php-sida.
"Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at C:\wamp\www\eget_session\onskelista.php:1) in C:\wamp\www\eget_session\onskelista.php on line 2"
och likadant med "Cannot send session cache limiter"
Jag har läst på forum om blankrader och white space, men jag får det ändå inte att fungera. Är det något mer än session_start() som ska vara med?
Längre ner i dokumentet har jag avslutat med ?> för att skriva html-kod och sedan börjat med <?php igen osv. Kan det vara det som är problemet?
Min kod alldeles i början av filen (ingen blankrad ovanför <?php ):
<?php
session_start();
//Start: check which radio will be checked. The latest checked radio shall still be checked.
if (isset($_POST['login_as'])) {
Om detta är rad nr 1 och 2 i filen onskelista.php
<?php
session_start();
så skulle jag kolla på med vilken encoding du sparar filen med.
elsbthMedlem sedan dec. 20084 inlägg Ok, hur kollar man det? Jag arbetar i Notepad++ och där står det ingen om encoding i spara-fönstret.
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Om du kollar längst upp i onskelista.php, står det verkligen ingenting annat före "<?php" ?
Annars misstänker jag att det har smugit sig in en osynlig BOM i textfilen.
Jag vet inte hur Notepad++ fungerar med BOM, finns säkert en inställning för det.
elsbthMedlem sedan dec. 20084 inlägg Det står verkligen absolut ingenting före <?php, i alla fall inte när jag öppnar textdokumentet i Notepad++. Jag läste på olika webbforum att det inte skulle vara något innan och därför tog jag bort allt sådant för att få det att funka, vilket det dock inte gjorde.
Jag ska kolla upp vad BOM är för något och se om det kan hjälpa.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg I Notepad++
Inställningar/Preference/ välj fliken New document och kolla vad som är ibockat.
Har för mig att ANSI är valt som default men det går att ändra till t.ex UTF-8 utan BOM.
Är inte säker på hur man gör för att ändra på ett befintligt dokument.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Startade jobb datorn nu där jag har Notepad++ installerad.
Om du kollar i format menyn så ser du vilken encoding filen har, och kan även ändra.
elsbthMedlem sedan dec. 20084 inlägg Jag provade att ändra enligt ditt tips och mina felmeddelanden försvann. Tack för hjälpen. Nu kan jag äntligen börja arbetet med mina sessions :D