webForumDet fria alternativet

Platsbokning

2 svar · 479 visningar · startad av Hamatzu

HamatzuMedlem sedan mars 2005232 inlägg

Hallå, jag håller på med en platsbokning till ett LAN och har nu ett litet problem med en feature, eller vad man ska säga, som man ska kunna använda på sidan.

En användare kan beställa sammanalagt 3 biljetter och när dem är betalda ska man kunna boka platser. För tillfället när man markerar en plats ser det ut som på bifogad fil, den plats man väljer blir gul och info om den platsen dyker upp.

Det jag skulle vilja göra är att om man har fler än en biljett kunna markera en ruta eller något liknande under platsinformation, typ "Boka platser åt höger" . Så markeras dessa platser.

Problemet är hur jag ska lösa detta på bästa sett? Finns det någon mysql funktion liknande mysl_insert_id(); som man kan hämta nästa eller raden innan baserat på vilken row man är på?

seat.png
DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg

Hej,

Är det inte lättare att du löser detta på klientsidan med hjälp av javascript? så användaren ser vad han har bokat =) Tror det är lättare för dig också!

Men visst har du reggat en plats i databasen att den är bokad och du vill att den ska expandera så löser du det nog enklast genom att låta php räkna ut vilka mer platser som ska/kommer bokas. Men visst det går att lösa med SQL men det är ju inte vackert ;-)

Mvh
Tobias

HamatzuMedlem sedan mars 2005232 inlägg

Tack för svar, men jag har kommit fram till att jag inte behöver denna funktion. Jag orkade inte med det helt enkelt :p ...användaren får boka en plats var för sig, alltså 3 ggr, istället för att boka 3st på en gång.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)