webForumDet fria alternativet

Skicka stylade nyhetsbrev från ett formulär?

PHP

4 svar · 411 visningar · startad av tranceformer

Medlem sedan juni 2004128 inlägg
Frågan#1

Jag skulle vilja ha lite hjälp med hur man skulle kunna gå till väga för att skicka stylade nyhetsbrev från ett formulär i ett adminsystem. Det skulle räcka med en logga högst upp, kanske en bakgrundsfärg och ändrad fontfärg. Dom ska ju alltid vara samma, så skulle det gå att bara skriva innehållet i textrutan och så läggs all styling på när man skickar det?

Hoppas ni förstår vad jag menar, har en känsla av att det blev lite grötigt.

Medlem sedan apr. 2006409 inlägg

Du kan väl skicka en html-fil med den stil du vill ha...

Hur menar du då?
Jag menar alltså att ägarna av sidan ska kunna logga in och bara skriva text som dom sen skickar iväg.

Är inte så jättehaj på php, håller på att försöka lära mig så mycket som möjligt nu eftersom jag behöver använda det till den här sidan.

Medlem sedan apr. 2006409 inlägg

Jo, de flesta datorer är försedda med webbläsare. Skickar du en html-fil kan dina mottagare säkert använda sig av filen.

Det du måste lära dig är hur du gör strängar mha php. När du kan det är det bara att göra ett skript som skriver ut html-kod.

überfuzz skrev:

Det du måste lära dig är hur du gör strängar mha php. När du kan det är det bara att göra ett skript som skriver ut html-kod.

Så "bara" är det tyvärr inte för mig, jag vet att jag måste lära mig själva kodningen bättre, och det gör jag för var dag som går. Vad jag helst vill veta är dock själva "tänket". Hur ska jag gå till väga steg för steg? Jag menar inte att ni ska skriva en tutorial eller så bara för mig, utan bara om någon kan tipsa med lite riktlinjer på vad som behöver göras i mitt fall.

Tänkte att jag skulle försöka förtydliga det jag vill göra också på en gång om det är otydligt.

Admin loggar in på sidan och skriver en text i en textruta.
Admin har inga andra kunskaper än att skriva texten i textrutan och klicka på knappen "Skicka".
När Admin har klickat på knappen "Skicka" så ska texten skickas ut till alla mailadresser som finns i databasen, och då ska det mailet ha logga, bakgrundsfärg, ändrad fontfärg och texten som Admin precis har skrivit.

Tror dock att jag kan ha kommit på hur jag kan göra medan jag skrev det här inlägget :stud Åtminstone att få in texten i ett html-dokument, så ni får gärna tipsa om hur man sedan skickar det till alla mailadresser.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)