webForumDet fria alternativet

Böcker att köpa

PHP

2 svar · 514 visningar · startad av Ripipip

Medlem sedan okt. 200814 inlägg
Frågan#1

Som rubriken säger. Någon som har några förslag på böcker om php man kan köpa? Ska gärna vara både grundläggande och avancerat och liksom täcka det mesta :) Behöver även lära mig MySQL så är det någon som har förslag på litteratur angående det så är det också väldigt välkommet :)

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Tja... Jag har en tidigare version av denna:
http://www.amazon.com/PHP5-MySQL-Bible-Tim-Converse/dp/0764557467

Under förutsättning att den länkade är lika bra som den jag läst så kan den verkligen rekommenderas. Den jag läste beskrev jag så här:

aasah (under 2004) skrev:

Jag skaffade PHP Bible second ed för ca en månad sen. Den är utmärkt så till vida att den går igenom ALLT grundligt, samtidigt som man enkelt kan hoppa över sånt man redan kan. Den går dessutom igenom saker på djupet så att man kan sakerna bra när man har läst den.

Det jag främst retar mig på är att det finns en hel del småfel i den. På de första 235 sidorna (så långt jag hunnit) har jag hittat 12 fel... Å andra sidan är de vanligen inte värre än att man ser dem om man testar deras exempel.

Boken riktar sig både till folk som kan HTML men ingen programmering, folk som kan programmera men vet noll om webben samt webbprogrammerare som använt ASP och/eller annat skriptspråk tidigare. Jag tillhör mitten kategorin och för den kategorin åtminstone är det en utmärkt bok, tycker jag. (Övriga kan jag inte uttala mig om.)

Den går igenom hur språket är uppbyggt, hur webben funkar, filhantering, databaser, SQL, objektorienterad programmering med PHP, Sessions/Cookies/HTTP, Javascript i förening med PHP, epost, reguljära uttryck, säkerhet.... för att bara nämna vissa saker. Gedigen genomgång med andra ord.

Medlem sedan okt. 200814 inlägg

Tack så mycket var exakt vad jag var ute efter! :)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)