Hejsan !
Jag har fått i uppgift att skapa en hemsida för ett företag. Designen är inga problem men hur man skapar en database till ett formulär är då problemmet och jag hoppas på att ni kan hjälpa mig lite. jag skall skapa en database i mysql tänkte jag. Kan man skapa en struktur i en database mad hjälp av php ?
Tanken med detta formulär är att dom skall kunna se olika ordrar men adress ja lite olika textfält så det som skrivs i varje text fält på sidan skall sparas när man trycker på en knapp som heter tex spara. Så min första fråga någon som har en enkel php kod där man kan skapa upp strukturen i en database ?
Nästa fråga är dom skulle gärna då också kunna söka i databasen efter varje order efter tex ordernummer är det svårt med hjälp av åhå kod att fixa en form av sökmotor i databasen så skriver man in ett ordernummer så kommer just den ordern fram man skapat i databasen en gång ?
Väldigt tacksam för hjälp.
/Force
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg
Forcevision skrev:
Kan man skapa en struktur i en database mad hjälp av php ?
Använd verktyget phpMyAdmin, där kan du skapa allt du behöver :)
Ja jo jag har kollat lite på det men fattar inget av phpmyadmin :)
Kanske någon som kan vägleda mig lite med detta i phpmyadmin ?
LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg Har du fått igång phpMyAdmin så att du kan administrera din databas, eller vill du ha hjälp med att få igång det överhuvudtaget?
Nej alltså phpmyadmin har jag installerat på min webserver så den är klar. Så har jag provat att skapa en database men jag förstår inte riktigt hur det fungerar. Så vad jag behöver hjälp med är att skapa en struktur till min hemsida som jag skrev i första inlägget.
Jag har gjort iordning formuläret hur det skall se ut. sidan ser ut som följande skall stylas lite sedan men http://forceforum.no-ip.org/cargo
Så allt som står på denna sidan skulle jag vilja spara i en database. Tanken sedan är att vi skall kunna leta upp kanske en order på order numret typ en sök motor men det blir ett senare problem. Jag kollade lite i phpmyadmin och googlat lite och om jag fattade detta rätt så skapar man en database det fixade jag ju. Sedan skapade ett namn på table och sedan hur många fält och då gissar jag att det är ett fält för varje text fält, rull liste fält och för varje kryss ruta eller är det fel ?
beesMedlem sedan nov. 20079 inlägg Du är på rätt spår...
Detta projekt kräver långt mer kunskaper i databasdesign än vad du verkar ha för tillfället.
Här snackar vi nog om minst två tabeller kanske 3 som du måste kunna koppla ihop
ex en [kund] kan ha flera [ordrar] som kan ha flera [orderader] vidare är det praktiskt att slå upp ordertyp från en egen tabell.
Vidare för kunna lägga in poster, uppdatera, radera, söka poster måste du lära dig att skriva frågor till Mysql som select, insert, update, delete och i dessa uppge vad som skall påverkas/hittas genom villkor - Where. Dessa frågor kan skapas i tex Dreamweaver, själv använder jag ett program som heter Navicat för Mysql som ger en bra grafisk överblick och bra verktyg för att skapa och förändra tabeller eller skapa frågor. Något lättare och snabbare än phpmyadmin.
Jag skull föreslå dig att läsa lite böcker i ämnet, lycka till :)
überfuzzMedlem sedan apr. 2006409 inlägg Det är svårt att hjälpa dig när det inte riktigt framgår hur de olika objekten som ska sparas ser ut. Jag gissar vilka olika objekt som finns och skissar lite löst på en struktur.
chaufför
id_chau | namn | telenr. | etc
kund
id_kund | namn | telenr. | etc
destination
id_dest | adressat | gata | posnr | etc
order
ID | order_nr | datum | id_chau | id_kund | id_dest | etc
Gör ID till auto_increment.
Hade tänkt så här att sidan jag länkade till ovan http://forceforum.no-ip.com/citycargo när den är ifyld Och man trycker på spara så kommer man till en över blick som ni ser den överblicken skulle jag vilja spara till en databas. Sedan skulle jag vilja kunna söka på antingen ordernummer eller datum inget annat behöver jag kunna söka på. Är det så svårt att fixa det om man får lite hjälp ? :)
Jag kollade på denna sidan http://www.phpsidan.nu/phpsidans_skola/phpsidan_skola_del_8.pdf och där dom skrivit i add.php är det något sånt som jag skall skapa i databasen ?
überfuzzMedlem sedan apr. 2006409 inlägg
Forcevision skrev:
Jag kollade på denna sidan http://www.phpsidan.nu/phpsidans_skola/phpsidan_skola_del_8.pdf och där dom skrivit i add.php är det något sånt som jag skall skapa i databasen ?
Mitt förslag är väl den enklaste strukturen man kan godkänna till det du ska göra. Jag förstår inte riktigt varför du inte sätter igång och skapar den. Kollade på en sida..? I ditt fall räcker det nog inte med att kolla på en sida som handlar om kommunikation med en sql-databas. Du får nog se projektet som en chans att lära dig.
Lycka till!