learnMedlem sedan jan. 20051 130 inlägg Jag har sida där config.php inluderas i toppen och några javascript och css-filer hämtas i head-tagen.
Längre ner på sidan använder jag en AJAX funktion där jag hämtar lite innehåll från en annan PHP-fil show.php (via GET) när man klickar på några länkar.
Mitt problem är att de variabler (t.ex. sökvägar, besökarinfo etc) och includes (php-klasser, funktioner etc) som jag gör i config-filen inte hänger med till show.php. Jag måste därför inkludera config.php i den filen också. Känns lite synd, då tanken med användandet av ajax är att göra sidan mer snabbanvänd och användarvänlig. Nu laddas som sagt samma fil två gånger på samma sida.
Mina javascript och css-filer hänger dock med... Hur kan det vara så? Kanske det har med server/client att göra...?
Nåja, vad ska jag göra? Hur löser ni det?
pulseMedlem sedan nov. 200373 inlägg Blir lite rolig förklaring nu men det som händer är att när du använder Ajax så görs en helt ny request (anrop) till din server. Den php som krävdes för att skapa din sida har redan försvunnit (omvandlats till html) och det finns inget sätt ditt ajax-script kan känna till denna kod om du inte sparat undan den på något sätt, tex i sessioner. Det är som när du refreshar din sida då måste ju allting också läsas in på nytt eftersom det är en ny request. Ajaxscriptet funkar på samma sätt.
Om du inte gör massa "dyra" saker i din config så gör det ingenting att du har som det är nu. Om din config tar lång tid får du försöka optimera den (cacha, använda sessioner etc) eller försöka plocka ut enbart de sakerna som krävs för att ditt ajaxscript ska fungera.