Hej,
Jag håller på och migrerar lösenord från ett forum som jag konstruerat själv. Dessa lösenord ska jag nu konvertera från klartext till vBulletinforumets format. För att göra det använder jag mig av följande kod:
$Salt=chr(rand(97,122)).chr(rand(97,122)).chr(rand(97,122));
$md5password = MD5(MD5($array['$md5password']).$Salt);
Resultatet från $Salt skriver jag sedan in i användarprofilen i vBulletindatabasen på där för avsedd plats. $md5password skriver jag in i rätt fält där lösenordet lagras.
När jag ska prova att logga på i vBulletin med det aktuella lösenordet så stämmer det inte. Jag kan inte logga in. Något i konverteringen är fel. Stämmer kodsträngen ovan för att hasha ett lösenord med ett salt?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Ska det verkligen vara $array['$md5password'] och inte $array['md5password']? Hashar du på samma sätt som vBulletin hashar?
spango skrev:
Ska det verkligen vara $array['$md5password'] och inte $array['md5password']? Hashar du på samma sätt som vBulletin hashar?
Hej Spango! Om jag hashar på samma sätt? Det är det som är frågan just nu! :) Bevisligen är det något som inte står rätt till. Kodstycket ovan minus formeln för att få fram "Saltet" har jag tagit rakt av från ett inlägg på vBulletins egna forum så jag tycker att det borde fungera.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg OK, då borde det väl vara rätt, antar jag. Dubbelkolla att alla värden är som de ska (dvs att lösenordet är rätt och att du inte stavat fel nånstans), om det verkar rätt kanske vBulletins egna forum är bättre att kolla på.