webForumDet fria alternativet

Hjälp med att inkludera php

PHPur PHP

15 svar · 667 visningar · startad av mikaelsooh

mikaelsoohMedlem sedan feb. 2007200 inlägg

Jo...

Jag har skaffat mig ett nyhetsscript som jag behöver ha in i en sida. Problemet är det att jag inte har någon koll alls på hur php fungerar och ganska sparsam koll på hur annat gällande weblayout fungerar.

sidan är uppbyggd via CSS och tanken är att försöka få in scriptet i en färdigformaterad box, dock vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Som det ser ut nu ser koden ut som följer:

<div id="Nyheter"><?php include('news/index.php'); ?></div>

Är det helt galet? Hur ska jag göra för att få det att fungera?

/Mikael

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

ser rätt ut.

bassebhu skrev:

ser rätt ut.

Det tycker jag också att det gör, men likväl så dyker det inte upp något på sidan, så nåt måste ju vara fel.

1. Har du stöd för php? :P
  2. Existerar inkluderingsfilen och stämmer sökvägen?
  3. Innehåller filen något? Testa att bara lägga ett enda ord eller nåt i den så att det inte är för att den innehåller massa kodfel.

Får du inga felmeddelanden?

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

Ser det rätt ut om du går direkt på http://.......news/index.php?

bassebhu skrev:

1. Har du stöd för php? :P
  2. Existerar inkluderingsfilen och stämmer sökvägen?
  3. Innehåller filen något? Testa att bara lägga ett enda ord eller nåt i den så att det inte är för att den innehåller massa kodfel.

Får du inga felmeddelanden?

Hmm, får se om jag kan svara på frågorna...

1. Jadå. Använder one.com så det finns stöd.

2. Inkluderingsfilen, antar att du menar index.php existerar och när jag kör "...news/index.php" funkar själva nyhetsscriptet alldeles utmärkt.

3. Om du menar själva filen där scriptet ska synas, alltså själva html-filen så fungerar den också. Provade att slänga in lite text inom div-tagen och texten dök upp precis där jag vill visa scriptet.

Nu återstår det bara att se om jag fattat dina frågor korrekt...

/Mikael

fiddler skrev:

Ser det rätt ut om du går direkt på http://.......news/index.php?

Jadå, filen visas alldeles utmärkt där.

/Mikael

mikaelsooh skrev:

Jadå, filen visas alldeles utmärkt där.

/Mikael

Hur ser källkoden ut på "huvudsidan" när du kör den i webbläsaren? Stannar koden av eller skriver den bara ut din div utan nåt emellan?

Kör du php eller annan serverkod i filen som inkluderas? Den kan bli problem om du inkluderar en fil som har header-taggar t.ex.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

mikaelsooh skrev:

3. Om du menar själva filen där scriptet ska synas, alltså själva html-filen så fungerar den också. Provade att slänga in lite text inom div-tagen och texten dök upp precis där jag vill visa scriptet.

Menar du att det är en html-fil du lagt php-inkluderingen i? Det går ju inte. Det måste vara en php-fil om du ska köra php-kod i den.

bassebhu skrev:

Hur ser källkoden ut på "huvudsidan" när du kör den i webbläsaren? Stannar koden av eller skriver den bara ut din div utan nåt emellan?

Kör du php eller annan serverkod i filen som inkluderas? Den kan bli problem om du inkluderar en fil som har header-taggar t.ex.

Nu fattar jag inte riktigt hur du menar. Men jag kan ju säga så mjycket som att sidan i övrigt funkar (så långt som den är färdig) bra.

/M

@nders skrev:

Menar du att det är en html-fil du lagt php-inkluderingen i? Det går ju inte. Det måste vara en php-fil om du ska köra php-kod i den.

Så det går alltså inte att inkludera en php-fil i en html sida?

Hur gör jag då om jag vill ha en sida där jag vill inkludera, som i detta fall, ett nyhetsscript som är skrivet i php?

/Mikael

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Byter namn på html-filen till .php?
Annars:
Ajax?
Frames?

mikaelsooh skrev:

Nu fattar jag inte riktigt hur du menar. Men jag kan ju säga så mjycket som att sidan i övrigt funkar (så långt som den är färdig) bra.

/M

Som @nders säger så måste självklart filen med din div vara en php-fil också. Det tog jag för givet.

Det jag sen menade var att om du kör den filen med diven i webbläsaren och väljer visa källa... syns det då något mellan divarna, avbryts den mitt i eller är det bara blankt?

bassebhu skrev:

Som @nders säger så måste självklart filen med din div vara en php-fil också. Det tog jag för givet.

Det jag sen menade var att om du kör den filen med diven i webbläsaren och väljer visa källa... syns det då något mellan divarna, avbryts den mitt i eller är det bara blankt?

Har ändrat filändelsen till php nu. Dock fungerar det fortfarande inte.

När jag öppnar källan i webläsaren så visas det ingenting mellan divarna, trots att jag paralellt kollade via mitt ftp-program.

/M

Du kollade lokalt först alltså? Var det ens på en server som har php-stöd då?

Skriv enbart detta i någon av filerna så ser du om den skriver ut något från php-koden:

<?php echo 'hej'; ?>

Om det funkar så skriv sedan enbart detta och se till att inkluderingsfilen finns på rätt plats:

<?php include('news/index.php'); ?>

I news/index.php skriver du enbart ett ord. Typ snabeltandad tiger. Oj, det var två ord!

Testa sedan resp. fil på en server med php-stöd och det bör skrivas ut i resp. fil det ordet du angav..

bassebhu skrev:

Du kollade lokalt först alltså? Var det ens på en server som har php-stöd då?

Skriv enbart detta i någon av filerna så ser du om den skriver ut något från php-koden:

<?php echo 'hej'; ?>

Om det funkar så skriv sedan enbart detta och se till att inkluderingsfilen finns på rätt plats:

<?php include('news/index.php'); ?>

I news/index.php skriver du enbart ett ord. Typ snabeltandad tiger. Oj, det var två ord!

Testa sedan resp. fil på en server med php-stöd och det bör skrivas ut i resp. fil det ordet du angav..

Nu lydde jag inte dig riktigt. Jag testade först med ekot och det funkade. Klistrade sen bara in kodsnutten från dig och det funkade alldeles utmärkt. Nu fungerar det som det ska. Ska bara lyckas få det förbaskade skriptet att se ut som det ska med färger och fonter och allt vad det är.

Tack som fan för hjälpen!

/Mikael

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)