Hm. Du har nog fått något om bakfoten här :)
En php-fil är en ren textfil, precis som en html-fil.
Varför måste du "få in" php-kod i en html-fil?
Jag anar något bakomliggande problem. ;)
Om du driver servern själv kan du konfigurera den så att html-filer tolkas som php, så du kan ha php-kod även i html-filer.
ett annat alternativ är att använda dig av en sk ".htaccess" som omvandlar filnamn. Om länken till sidan är http://www.minsida.com/sida.html så kan du omvandla sida.html till sida.php eller index.php?page=sida
Ännu ett alternativ är att "fuska" och låta ett php-skript skapa motsvarande html-filer och skriva vad du vill till dem. Denna metod gör dock att innehållet är statiskt, och att php-kod ändå måste köras varje gång sidan ska uppdateras.
Mjo det finns ett bakomliggande problem som jag inte tror det här med ".htaccess" eller "fuska" kan lösa tyvärr.
Det är så att jag har ett forum som är byggt på ett program. I själva programmet finns ett ställe där jag kan skriva html. Det är alltså ingen fil eller liknande som jag kan döpa om, utan bara ett ställe där jag kan skriva html.
Forum-programmet verkar själv få in php saker genom att skriva t ex: <% BOARD %>.
Och jag vill ha in en egen php sak där :) Någon idé om hur jag kan lösa detta?
Du skulle ju kunna modda forumkoden så att t ex <% MITTKOMMANDO %> kör en php-funktion. Men däremot så finns det nog inget sätt att köra PHP-kod från den rutan. Då hade det ju inneburit en säkerhetsrisk. Jag antar att det inte är du som driver forumet och därmed inte har ftp-tillgång. Isf är det nog ganska kört.
Invision Power Board är ett mycket kraftfullt PHP-program.
Det du beskriver låter som ett typiskt template-system, dvs. HTML-filerna behandlas före innehållet skrivs ut.
Så antagligen kan du på något sätt bygga ett eget kommando till dina templates.
Den rätta lösningen är väl att läsa dokumentationen, där säkert allt om forumets uppbyggnad och funktioner finns förklarat.
Jag hittar tyvärr inte mycket om det i själva dokummentationen.. jag har också testat att fråga på en forum som handlar om invision power board, med de är inte så duktiga på php osv, utan kan mer inställningar.
Jag testade också det med att skriva <?php din php-kod här?> men då visas koden bara som text istället för att koden utför något.
Någon mer idé? :)
138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.02a0f7de