webForumDet fria alternativet

Relevanssökning

1 svar · 435 visningar · startad av Tulork

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

Söker efter artiklar eller exempel på mindre sökmotorer med relevanssökning som kan förklara vad detta innebär lite mer i detalj. Eller om någon här kanske har lust att dra en kort förklaring :)

Jag hade förmodligen kunnat hitta mycket själv om jag hade lyckats hitta en bra engelsk översättning på "relevanssökning".

I alla fall.. så som jag har förstått det så har det att göra med hur relevant till sökningen resultatet är... så om jag söker på boll och den hittar bara badboll... blir det då en 50% hit... eller hur fungerar det? Eller kanske om jag söker på boll... och den hittar totalt 4 tidningsrubriker... 2st med det faktiska ordet boll och 2st stycken med ord innehållandes boll (badboll, bollplank).... blir då sökresultatet 50% relevant till sökordet?

EDIT
Jag la inlägget i PHP-kategorin pga det är i PHP jag hade tänkt laborera med detta... så när jag väl fått lite bättre kläm på vad det innebär, hur det är tänkt att det ska fungera...kommer jag fortsätta med praktiska frågor som involverar PHP.

HiDensityMedlem sedan dec. 20051 420 inlägg

på webmaster network pratar man om relevanssökning i en tråd, kanske kan vara till hjälp?

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)