webForumDet fria alternativet

Säkerhetskontroll login klass

1 svar · 287 visningar · startad av Tulork

TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

Koden fungerar och gör vad den ska.. men jag vill ha era synpunkter på den...kanske någon säkerhetsgrejj jag missat eller något annat.

Jag var tvungen att lägga allting i två inlägg... mkt tecken :)

jag vill också nämna att settings.php bara innehåller tre variablar..static_salt, usr_min_lenght och pwd_min_length... och på namnen hör ni vad dem gör.

Såg också att strukturen på koden inte blev helt ok... är nog lättare om man kopierar den till sin egna editor.

demo_register.php

<?php
if(isset($_POST['login']))
{
    require_once("system/class/class_login.php"); //Inkluderar klassen login
    require_once("system/class/class_accountHandler.php"); //Inkluderar klassen handler
    require_once("system/settings/settings.php"); //Inkluderar inställningarna
    require_once("db/connect.php"); //Inkluderar anslutningen till databasen

$hndl = new accountHandler(); //Anropar klassen accountHandler
    $auth = new login($_POST['username'], $_POST['password'], $static_salt, $usr_min_length, $pwd_min_length, $conn, $hndl); //Anropar klassen login, samt förser __construct med värden
    $auth->show_errors(); //Skriver ut errors...optional
}
?>
<form method="post" action="demo_login.php">
Username<br />
<input type="text" name="username" /><br />
Password<br />
<input type="password" name="password" /><br />
<input type="hidden" name="hidden" value="" />
<input type="submit" name="login" value="Login" />
</form>

class_login.php

<?php
class login
{
private $static_salt;        //Lagrar ett statiskt salt. Detta salt finns i settings.php
private $conn;                //Lagrar en anslutning till databasen
private $generate;            //Lagrar en anslutning till klassen accountHandler
private $usr_min_length;    //Lagrar minsta antalet tecken som användarnamn får ha. Går att ställa in i settings.php
private $pwd_min_length;    //Lagrar minsta antalet tecken som lösenordet får ha. Går att ställa in i settings.php

private $username;            //Lagrar användarnamnet från formuläret
private $password;            //Lagrar lösenordet från formuläret

private $db_id;                //Lagrar id't från databasen
private $db_username;        //Lagrar användarnamnet från databasen
private $db_password;        //Lagrar lösenordet från databasen
private $db_salt;            //Lagrar saltet från databasen
private $db_x;                //Lagrar x från databasen

private $user_exists;        //True om användaren existerar, annars False
private $user_length;        //True om längden på användarnamnet är acceptabelt, annars False
private $password_length;    //True om längden på lösenordet är acceptabelt, annars False
private $password_match;    //True om lösenordet från formuläret(efter behandling) matchar lösenordet från databasen, annars False

//Metoden autoladdas så fort klassen körs. Den förser klassen med nädvändig information
    public function __construct($username, $password, $static_salt, $usr_min_length, $pwd_min_length, $conn, $hndl)
    {
        $this->username         = $username;        //Lagrar användarnamnet från formuläret i klassvariablen username
        $this->password         = $password;        //Lagrar lösenordet från formuläret i klassvariablen password
        $this->static_salt           = $static_salt;        //Lagrar det statiska saltet från settings.php i klassvariablen static_salt
        $this->usr_min_length            = $usr_min_length;    //Lagrar en siffra i klassvariablen $usr_min_length som motsvarar antalet tecken ett användarnamn minst ska ha. Värdet finns i settings.php
        $this->pwd_min_length     = $pwd_min_length;  //Lagrar en siffra i klassvariablen $pwd_min_length som motsvarar antalet tecken ett lösenord minst ska ha. Värdet finns i settings.php
        $this->conn             = $conn;            //Lagrar anslutningen till databasen i klassvariablen $conn
        $this->generate            = $hndl;            //Lagrar en anslutning till kalssen accountHandler i klassvariablen generate

$this->check_values();    //Anropar metoden check_values()
        $this->bake_values();    //Anropar metoden bake_values()
        $this->set_session();    //Anropar metoden set_sessiob()
    }

/*
    ####
    ###
    ##
    #
    */

//Metoden för att kontrollera värden från formuläret
    private function check_values()
    {
        //Räknar om det angivna användarnamnet förekommer 0 gånger, eller 1 gång. 
        $do= $this->conn->prepare ("SELECT COUNT(id) as antal FROM table WHERE username = :user ");
        $do->bindParam(':user', $this->username, PDO::PARAM_STR);
        $do->execute();
        $obj = $do->fetch(PDO::FETCH_OBJ);

$db_count = intval($obj->antal); //Innehåller antalet gånger användarnamnet från formuläret förekommer i databasen

if($db_count < 1){ $this->user_exists = false;     } //Kontrollerar om användaren inte existerar
        if($db_count > 0){ $this->user_exists = true;    } //Kontrollerar om användare existerar

if(strlen($this->username) <  $this->usr_min_length) { $this->user_length = false; } //Kontrollerar om längden på användarnamnet inte är acceptabelt
        if(strlen($this->username) >= $this->usr_min_length) { $this->user_length = true;  } //Kontrollerar om längden på användarnamnet acceptabelt

if(strlen($this->password) <  $this->pwd_min_length) { $this->password_length = false; } //Kontrollerar om längden på lösenordet inte är acceptabelt
        if(strlen($this->password) >= $this->pwd_min_length) { $this->password_length = true;  } //Kontrollerar om längden på lösenordet är acceptabelt

//En checkpoint som måste passeras
            if($this->user_exists         == true){
            if($this->user_length          == true){
            if($this->password_length    == true){

//Hämtar alla nödvändiga uppgifter från databasen
                $do2 = $this->conn->prepare ("SELECT id, username, password, salt, x FROM table WHERE username = :user ");
                $do2->bindParam(':user', $this->username, PDO::PARAM_STR);
                $do2->execute();
                $obj = $do2->fetch(PDO::FETCH_OBJ);

$this->db_id        = intval($obj->id); //Lagrar kontots id i klassvariablen $db_id
                $this->db_username     = $obj->username;    //Lagrar kontots användarnamn i klassvariablen $db_username
                $this->db_password     = $obj->password;    //Lagrar kontots lösenord i klassvariablen $db_password
                $this->db_salt         = $obj->salt;        //Lagrar kontots salt i klassvariablen $db_salt
                $this->db_x         = intval($obj->x);    //Lagrar kontots x i klassvariablen $db_x

$conn = null; //Stänger anslutningen till databasen
            }
            }
            }        
    }

/*
    ####
    ###
    ##
    #
    */

//Metod som tar hand om lösenord, salt och x. Lagrar även allt i databasen
    private function bake_values()
    {
        //Checkpoint som måste passeras
        if($this->user_length         == true){
        if($this->password_length     == true){

//Här tar vi hjälp av en annan klass som tar hand om lösenordet, saltet, x, samt lagrar det i databasen
            $baked_pass = $this->generate->system_password($this->password, $this->static_salt, $this->db_salt, $this->db_x);

if($baked_pass == $this->db_password) { $this->password_match = true;  } //Kontrollerar om lösenordet från formuläret (efter behandling) matchar lösenordet från databasen
            if($baked_pass !== $this->db_password){ $this->password_match = false; } //Kontrollerar om lösenordet från formuläret (efter behandling) inte matchar lösenordet från databasen    
        }
        }
        }
    }

/*
    ####
    ###
    ##
    #
    */

//Metod som skriver ut error-meddelande
    public function show_errors()
    {
        if($this->password_match      == false){ $error = "Användarnamn eller lösenord felaktigt!"; } //Om lösenorden inte matchar
        if($this->user_length          == false){ $error = "Användarnamn eller lösenord felaktigt!"; } //Om längden på användarnamnet inte är acceptabelt
        if($this->password_length      == false){ $error = "Användarnamn eller lösenord felaktigt!"; } //Om längden på lösenordet inte är acceptabelt
        if($this->user_exists         == false){ $error = "Användarnamn eller lösenord felaktigt!"; } //Om användaren existerar

echo $error; //Skriver ut meddelandet    
    }

/*
    ####
    ###
    ##
    #
    */

//Metod som skapar sessionen
    private function set_session()
    {
        if($this->password_match     == true){
        if($this->user_length        == true){
        if($this->password_length    == true){

session_start();

$PROT = sha1(mt_rand($this->db_x, 100));

$_SESSION['accID']         = $this->db_id;
        $_SESSION['accUSER']     = htmlspecialchars($this->db_username);
        $_SESSION['accPROT']    = $PROT;
        $_SESSION['accSEC']        = sha1($_SESSION['accPROT'] . $_SESSION['accID'] . $_SESSION['accUSER'] . strlen($_SESSION['accUSER']));

}
        }
        }
        }
    }

} //Avslutar klassen
?>
TulorkMedlem sedan aug. 2004903 inlägg

class_accountHandler.php

<?php
class accountHandler
{
    //Metod som tar hand om "skapa konto" processen
    public function new_system_account($username, $password, $email, $static_salt, $date, $conn)
    {
        $db_x = mt_rand(2, 20); //Genererar ett slumpat tal mellan 2 och 20. Detta tal används för att bestämma hur många gånger salt-loopen ska köras.

$signs  = "abcdefghijklmnopqrstuvxyz 1234567890!@#£%&=?+-"; //Ur denna variablen hämtas alla tecken för det slumpade saltet
        $length = strlen($signs); //innehåller värdet på antalet tecken som finns i $signs

//Skapar ett slumpat salt
            for($i=0; $i<$db_x; $i++)
            {
                $rand = mt_rand(0, $length);
                $salt .= substr($signs, $rand, 1);
            }

$db_salt = sha1($salt.md5($db_x)); //Innehåller det färdiga saltet (dynamiskt)

$db_pass = $this->system_password($password, $static_salt, $db_salt, $db_x); //Anropar metoden system_password för att behandla lösenordet

//Sparar kontot i databasen
            $do = $conn->prepare("INSERT INTO table (username, password, salt, x, email, date) VALUES (:user, :pass, :salt, :x, :email, :date)");
            $do->bindParam(':user', $username, PDO::PARAM_STR);
            $do->bindParam(':pass', $db_pass, PDO::PARAM_STR);
            $do->bindParam(':email', $email, PDO::PARAM_STR);
            $do->bindParam(':salt', $db_salt, PDO::PARAM_STR);
            $do->bindParam(':x', $db_x, PDO::PARAM_INT);
            $do->bindParam(':date', $date, PDO::PARAM_STR);
            $do->execute();

$conn = null; //Stänger anslutningen till databasen.            
    }

/*
    ####
    ###
    ##
    #
    */

//Metod som behandlar lösenord från formulär
    public function system_password($password, $static_salt, $db_salt, $db_x)
    {
        $password = md5($password); //Hashar lösenordet med md5

//Loop-behandlar lösenordet
        for($i=0; $i < $db_x; $i++)
        {
            $password = md5($static_salt.sha1($password).$db_salt.md5($db_x));
        }

$baked_pass = sha1($password); //Färdigt lösenord

return $baked_pass;
    }
}
?>

connect.php

<?php
$hostname = 'address'; // Adress till databasen
$username = '****'; //Användarnamn för databasen
$password = '****'; //Lösenord för databasen
$database = '****'; //Namnet på databasen

//Låt denna variabel vara som den är. Används för att införa datum och tid i databasen
$date = date("Y-m-d");

//Följande skapar själva anslutningen till database
try {
$conn = new PDO("mysql:host=$hostname;dbname=$database", $username, $password);
    }

catch(PDOException $e)
    {
echo $e->getMessage();
    }
?>
148 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)