webForumDet fria alternativet

Färdigt PHP-script med anvisningar?

4 svar · 1 567 visningar · startad av h00etn

h00etnMedlem sedan dec. 20075 inlägg

Hej,

Försöker få till en funktion som ska ladda upp en fil till en speciell plats på en server via hemsidan. Men jag kan inget om PHP (heller) :p .

Har fått till ett formulär där upload.php ska vara den PHP-fil som ska ta hand om filen för uppladdningen:

<form enctype="multipart/form-data" action="upload.php" method="POST">
<input type="hidden" name="MAX_FILE_SIZE" value="3000000" />
Välj fil för att skicka: <input name="userfile" type="file" />
<input type="submit" value="Skicka filen" />
</form>

Sedan provade jag med att göra ett PHP-script med följande innehåll:

*<?php

if (is_uploaded_file($_FILES['userfile']['tmp_name'])) {

// Katalog där du sparar filen/bilden
$path = 'c:\Program Files\';

/*
Lite kontroller här så filnamnet inte innehåller mellanslag,
å, ä, ö eller liknande. Ändra om så är fallet.
*/

// Spara filen till sin destination
move_uploaded_file($_FILES['userfile']['tmp_name'], $path.$_FILES['userfile']['name']);

}

?>*

Det enda som händer när jag "kör" är att sidan visar PHP-filen i anteckningar. Det kopieras ingen fil minsann...

Fattar inte??? Kan någon vara väldigt snäll och ge mig ett färdigt script som jag kan lägga i "upload.php" där det framgår vilka parametrar jag ska ändra för att peka på rätt ställe på servern och eventuella andra parametrar jag behöver anpassa?

Mycket tacksam på förhand!!!

Hälsningar
Eric

SimpaMedlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Du måste fixa ett webhotell med stöd för PHP, altenativt installera stöd för det på din dator (vilket låter som ett onödigt jobb om du inte är intresserad av att lära dig php)!

Webbhotell

Jepp, har webbhotell med stöd för PHP. Menar du att det fungerar då? Hur/var i scriptet anger jag exempelvis login för att lägga filen på webhotellet?

OK, har nu provat att ladda upp scripten till webbhotellet som har stöd för PHP. Formuläret funkar fint men efter att ha klickat på skicka-knappen får jag förlajde felmeddelande (efter några sekunder):

Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in /home/solltryc/public_html/upload.php on line 14

Vad är det för fel, och hur bör jag göra?

Och nu ändrade jag $path till: 'ftp://ftp.solltryck.se/public_ftp/incoming/

Och fick följande felmeddelande efter några sekunder:

Warning: move_uploaded_file() [function.move-uploaded-file]: couldn't resolve host name in /home/solltryc/public_html/upload.php on line 14

Warning: move_uploaded_file(ftp://ftp.solltryck.se/public_ftp/incoming/kontakter.pst) [function.move-uploaded-file]: failed to open stream: Permission denied in /home/solltryc/public_html/upload.php on line 14

Warning: move_uploaded_file() [function.move-uploaded-file]: Unable to move '/tmp/phpSclmmV' to 'ftp://ftp.solltryck.se/public_ftp/incoming/kontakter.pst' in /home/solltryc/public_html/upload.php on line 14

Vad tyder dessa fel på?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)