webForumDet fria alternativet

Webbgalleri?

2 svar · 387 visningar · startad av nicky9

nicky9Medlem sedan apr. 20081 inlägg

Jag har för avsikt att skapa ett webbgalleri i kommersiellt syfte (dvs. banners samt Google AdWords) där folk själva laddar upp bilder inom ett visst tema. Dessa skall kunna sorteras etc enligt kategorier. I extremaste fall kommer ca 25 Gb lagringskapacitet behövas och ca 150 Gb/mån vad gäller trafik.

Vad tror ni är lämpligast?

1. Att göra detta själv i html och försöka hitta php-moduler att integrera för bilduppladdning. (Jag är dock ingen programmeringsexpert).
2. Använda ett färdigt CMS-webbgalleri, exempelvis Coppermine eller liknande.

Målmarknaden är främst USA, är det då bäst om servrarna ligger där? Någon som har något bra webbhotell att rekommendera som klarar av ovanstående utan att det blir för segt etc? Något annat att tänka på?

Vore tacksam om någon ser några problem med ovanstående för en lagom okunnig. :)

mvh,

Nick

K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

1. Att göra detta själv i html och försöka hitta php-moduler att integrera för bilduppladdning. (Jag är dock ingen programmeringsexpert).

PHP har bra funktionalitet inbyggd för filuppladdning. Exempelvis funktionen move_uploaded_file(). Finns dock en hel del färdigbyggda klasser att använda om man inte vill koda om hjulet.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Efter att ha rotat med dussintals CMS med öppen källkod under flera år, så tycker jag att dom funkar OK på sajter där ambitionsnivån sträcker sig från "lekplatser" (typ Nisses egen hemsida eller familjen Svenssons semesteralbum) till halvseriösa nätbutiker för småföretag och liknande.

Har man högre ambitioner än så, och vill göra en seriös kommersiell satsning, så är det min stillsamma uppfattning att man ska bygga en egen skräddarsydd sajt. Kan man inte själv, så lejer man programmerare som kan. Hur han/hon löser detta (med 100 % eget eller genom att plocka en del klasser här och där) är ju egentligen irrelevant.

Skälen är flera. Bl.a. får du ju exakt vad du behöver och slipper hundra onödiga funktioner som bara "är i vägen", det är mer respekterat av folk i branschen och du slipper oftast mängder av spam och annat jävelstyg från robotar som är specialgjorda för att ta sig in i olika CMS.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)