kraeftanMedlem sedan juli 200782 inlägg
Hej!
Jag kan väll säga att jag är ganska ny inom detta med, mysql o php.
Fattar inte vad mysql har för funktion o vad en apache server har för funktion?
Undrar med om jag tex gör en sida med en poll i som nu som funkar i //localhost hur gör jag så ja får upp den på nätet. (Har webbhotell)
Tack!
Fredde MannenMedlem sedan nov. 20013 498 inlägg
kraeftan skrev:
Fattar inte vad mysql har för funktion o vad en apache server har för funktion?
Mysql är en databas-server som man kan skapa databaser i, som man sedan kan låta ex PHP-sida sparad data i och hämta in data från för att visa på php-sidan. Ex. En gästbok eller ett forum kan ha en databas i bakgrunden som innehåller alla inlägg som medlemmar har gjort.
en apache-server är en webserver som du "surfar" till via en webbläsare för att se på en hemsida.
kraeftan skrev:
Undrar med om jag tex gör en sida med en poll i som nu som funkar i //localhost hur gör jag så ja får upp den på nätet. (Har webbhotell)
Om du har ett webbhotell så använder du en FTP-klient som du tar hjälp av för att skicka upp de skapade PHP-filerna till webhotellet för att sedan kunna gå in och se resultatet via ditt domännamn.
Ex. på FTP-klienter
CuteFTP
Total Commander (Filutforskare med inbyggd FTP-klient)
kraeftanMedlem sedan juli 200782 inlägg
okej ftp-klient har jag, har nån gig på b-ones webbhotell. Undrar vad phpmyadmin är för program?
fiddlerMedlem sedan juli 20022 464 inlägg
kraeftan skrev:
Undrar vad phpmyadmin är för program?
Ett webbaserat gränssnitt för MySql. Där kan du gå in och skapa tabeller i din databas.
K@llenMedlem sedan mars 20032 654 inlägg
Fredde Mannen skrev:
Ex. på FTP-klienter
CuteFTP
Total Commander (Filutforskare med inbyggd FTP-klient)
Och exempelvis Transmit eller Cyberduck om du använder OS X. :)