westmanMedlem sedan aug. 2004249 inlägg Jag är färsk vad gäller SOAP och försöker lära mig grunderna. Nu tänkte jag hämta sajter och dess id enligt följande:
$client = new SoapClient("http://sajt?WSDL",array("trace" => 1,"exceptions" => 0));
$result->GetSites($params);
$params innehåller användaruppgifter (oväsentligt just nu).
Sedan printar jag ut $result med print_r() och får en utskrift liknande:
stdClass Object (
[GetSitesResult] => stdClass Object (
[Sites] => Array (
[0] => stdClass Object ( [SiteName] => Testsida [SiteId] => 1 )
[1] => stdClass Object ( [SiteName] => Testsida 2 [SiteId] => 2 )
)
)
)
So far so good. Men hur "hanterar" jag detta objekt(?) ? Jag vill ha siterna i en array $sites.
Hur kan jag göra? Tacksam för snabbt svar :bire
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg $result är såvitt jag kan se ett simpelt PHP-objekt.
Du kan loopa igenom dina siter exempelvis såhär:
foreach($result->GetSitesResult->Sites as $site) {
echo $site->SiteName . "<br>";
}
westmanMedlem sedan aug. 2004249 inlägg Kom på det själv strax efter att jag postade frågan... Det var ju så enkelt :)
Tack
westmanMedlem sedan aug. 2004249 inlägg Nu har jag ett nytt liten problem. ÅÄÖ fungerar inte, istället får jag utskrifter som "Nöje" när jag vill ha "Nöje".
Någon som vet vad det kan bero på och hur det kan lösas?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Det beror på att det används olika teckenuppsättningar (charsets) mellan server och klient. T.ex. hanterar du kanske information i ISO-8859 men servern skickar det i UTF-8. Lek lite med iconv() så borde det lösa sig.
Tjena,
Jag försöker få SOAP och PHP att fungera, men det går inte särskilt bra.
Ska göra anrop via SOAP mot ett API och har Googlat lite på PHP SOAP osv. men inte hittat så många exempel.
Vad är bäst, att köra på de inbyggda SOAP funktionerna, eller använda nån tredjepartslösning?
Vad rekommenderar ni?
Tack!
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg
MickeA.com skrev:
Tjena,
Vad är bäst, att köra på de inbyggda SOAP funktionerna, eller använda nån tredjepartslösning?
!
Då jag själv kör med Zend Framework så skulle jag börja med att testa Zend_Zoap (http://www.framework.zend.com/manual/en/zend.soap.html), dvs jag skulle använda en tredjepartlösning ;).
Jag har nu fått det att fungera bra med tredjepartslösningen NuSOAP.