Vet inte om det kan bero på detta, men körs php i safe-mode på servern? I så fall tror jag inte chmod fungerar att köras på serversidan. Du kan kolla det genom att köra php_info() och leta upp raden "safe_mode".
Hoppas det kan vara till hjälp!
4 svar · 421 visningar · startad av niNe
Tjo
Försöker med en filuppladdningsfunktion till katalog (attribut 755) från en site. Jag kan sedan gå in på ftpn och döpa om mappen, men jag kan inte radera den. Kan heller inte radera filerna individuellt. Förmodade då att det var rättigheterna på filerna som inte hänger med.
Testade att köra CHMOD på filerna efter att dom laddats upp, men de går fortfarande inte att radera även om man sätter 777 som attribut. Förmodar nu att det är för att ägaren blir en helt annan än när jag laddar upp filerna manuellt.
Någon som har en lösning på detta?
Vet inte om det kan bero på detta, men körs php i safe-mode på servern? I så fall tror jag inte chmod fungerar att köras på serversidan. Du kan kolla det genom att köra php_info() och leta upp raden "safe_mode".
Hoppas det kan vara till hjälp!
Jupp, servern körs i safe_mode. CHMOD ska nog fungera, eftersom jag ser på servern att filerna fått fullständiga rättigheter, men jag kan fortfarande inte radera skiten...
Då är det väl, som du själv redan gissat, att du inte är ägare till filen/foldern. Det där uppladdningsskriptet du använde låste väl äganderätten. (Kan du kontakta den som skrev skriptet och fråga?)
Om du använder ett webbhotell så får du väl be deras tekniker radera eftersom dom har root-access.
Mja, men jag hittar ingenting i koden som tyder på att det skulle sättar några behörigheter genom scriptet. Är inget avancerat direkt. Dock hade jag fulla rättigheter idag på webservern när jag kom till jobbet.
Får se om det "löser sig" över nätterna med rättigheterna :)
EDIT: Verkar som rättigheterna nollställer sig över natten. Märkligt, men det fungerar ju iaf :)