webForumDet fria alternativet

Sökmotoroptimera PHP-sida

3 svar · 715 visningar · startad av Proj

ProjMedlem sedan maj 200456 inlägg

Jag fick för mig att jag skulle lära mig mer om sökmotoroptimering för ett tag sedan, vilket ju är en rätt så viktig kunskap om man vill synas på världens vida nät. Efter lite googlande slog det mig att systemet jag använder mig av när jag bygger min hemsida kanske är en dum idé.
Jag har gjort som så att index är en PHP-fil som fungerar som stomme för sidan och som sedan inkluderar olika htm-filer beroende på vilken länk som besökaren klickar på. "About"-länken öppnar index.php?load=about, "Pictures" öppnar index.php?load=pictures o.s.v. Jag tycker det är ett rätt bekvämt sätt att strukturera en sida på, men hur bra fungerar det hos sökmotorerna? Finns det någon struktur som gör att den lättare hittas av sökmotorerna och som inte innebär samma kod i flera olika dokument?

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Läste fort och fel... men eftersom inlägget redan står här, lite lösa funderingar:

Tja... sökmotoroptimering är inte mitt område men... De flesta siter har ju en meny som ser likadan ut på alla sidor, och den brukar ju i allmänhet inkluderas överallt så hur stor skillnad kan det eg bli om du gör tvärtom och inkluderar olika sidor beroende på URL-argument? :q

Är det inte så AJAX funkar? Inkluderar olika delar beroende på argument i URL:en?

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

"ajax" kan fungera så.. vanlig php likaså

sen om spindlarna indexerar eller inte om du har website.php?page=cool vet jag inte (kollar dina länkar) .. kan tänkas att om det inte fungerar så kan du via en htaccess fil "snygga" till url:en (mod_rewrite) så det blir website/cool och det då fungerar.

Men jag vet inte..

itpastornMedlem sedan feb. 2007278 inlägg

I princip är det inte ett problem att ha get-variabler i sökvägen ur sökmotorsynpunkt. De hittar och indexerar sidan. Sedan kan man kanske få en lite högre page-rank om man laddar sin url med viktiga ord. Dessutom är det bättre ur användbarhetssynpunkt. Länge leve mod_rewrite

Tips och idéer: http://www.seomoz.org/blog/11-best-practices-for-urls
http://www.useit.com/alertbox/990321.html

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)