überfuzzMedlem sedan apr. 2006409 inlägg Jag har en query som ska ta summera alla resultat under en månad. Hur gör jag så att query:n tar fram rätt rader? Jag försökte med WHERE LIKE utan någon större framgång.
$month = $year.'-'.$month;
echo $month;
$result = array();
$sql = mysql_query("SELECT * FROM resultat WHERE month LIKE '$month%' AND user = $user AND kontroll = 'ok!'") or die(mysql_error("Det gick inte att nå tabellen 'reslutat'"));
while($resultat = mysql_fetch_array($sql)){
$date = $resultat['date'];
echo $date;
$day = date('w', strtotime($date)); //ger dagnummer ur date
$week = date('W', strtotime($date)); //ger veckonummer ur date
$result[$week][$day]++;
}
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Vad är month för typ av värde? DATE? DATETIME? TEXT? VARCHAR?
überfuzzMedlem sedan apr. 2006409 inlägg Kolumnen date är av type: date: 0000-00-00 ex taget ur tabellen: 2007-12-17. När jag tar bort WHERE DATE_FORMAT(date, '%Y-%m') = '$month' hämtas alla rader, men med den kommer inga rader alls. $month kommer från en <a href=""></a> och plockas ihop med $year för att få formen: 0000-00 tex 2007-12.
$year = date('Y');
$month = "$year-$month";
$result = array();
$query = "SELECT * FROM resultat WHERE DATE_FORMAT(date, '%Y-%m') = '$month' AND user = $user AND kontroll = 'ok!'";
echo "query: $query"; //echo = query: SELECT * FROM resultat WHERE DATE_FORMAT(date, '%Y-%m') = '2007-12' AND user = 1002 AND kontroll = 'ok!'
$sql = mysql_query($query) or die('MySQL error: ' . mysql_error());
echo "sql: $sql"; //echo = sql: Resource id #4
while($resultat = mysql_fetch_array($sql)){
$date = $resultat['date'];
$day = date('w', strtotime($date)); //dagnummer 0-6
$week = date('W', strtotime($date)); //veckonummer 0-53
$result[$week][$day]++;
}