Någon som kan hjälpa till med att få ut mina nyheter till en rss-sida från min databas, title-text osv...
Jag har för mig att det skall gå..
16 svar · 876 visningar · startad av eklof00
Någon som kan hjälpa till med att få ut mina nyheter till en rss-sida från min databas, title-text osv...
Jag har för mig att det skall gå..
Rubriken antyder motsatsen, eller. Du vill väl gå andra vägen.
1. sql-query
2. låt ett php skript skriva ut html-taggar.
Vad är det som ställer till det för dig?
Det borde se ut som nåt sånt här.
Du får givetvis ändra select-satsen och länkar mm.
<?php
header("Content-type: application/xml; charset=utf-8");
include('conn.php');
$sql = "select * from nyheter order by id desc limit 10";
$result = mysql_query($sql) or die("Kunde inte skapa feed.");
echo "<?xml version=\"1.0\" encoding=\"utf-8\"?>\n";
echo "<rss version=\"2.0\">\n";
echo "<channel>\n";
echo "<title>RSS</title>\n";
echo "<link>http://www.minsida.se/</link>\n";
echo "<description>minsida.se - Nyheter</description>\n";
echo "<language>sv</language>\n\n";
while($object = mysql_fetch_object($result))
{
echo "<item>\n";
echo "<title>".$object->titel."</title>\n";
echo "<link>http://www.minsida.se/index.php?id=".$object->id."</link>\n";
echo "<pubDate>".$object->datum."</pubDate>\n";
echo "<description><![CDATA[".$object->nyhet."]]></description>\n";
echo "</item>\n\n";
}
echo "</channel></rss>";
?>
Pedda> Om han har 'bästföredatum' på vilka rader som ska hämtas ur databasen kanske en koll i fall det dyker upp något vore bra. Ja, så han slipper en massa tomma html-taggar.
I exemplet hämtar han dom 10 senaste nyheterna.
Förstår inte hur du menar att det skulle bli tomma taggar. Finns det bara 8 nyheter så loopar den ju bara 8 ggr.
(Och rss är xml, inte html)
Okej, jag såg inte att han ville hämta de senaste nyheterna. Hade jag själv gjort en rss-feed så hade jag bara nöjt mig med att färska nyheter och således begränsat vad som hämtas ur databasen efter datum, inte limit.
Pedda varför har du valt att echoa ut xmlen själv istället för att använda någon av de otaliga inbyggda xml-redskap som finns? Det är mycket enklare att få välformad xml utifrån dem. Dessutom är det snabbare än en massa echo-satser?
Själv hade jag valt en lösning med simplexml då den är enklare att använda än de andra, tycker jag. Då den bl.a håller koll på noderna man skapar och man slipper stänga dem själv.
I feedvalidator får jag fel på koden..
http://iwtjanster.idg.se/webbstudio/pub/artikel.asp?id=237
Kanske är till lite hjälp?
Där hittade jag ingenting om att hämta uppgifterna från min databas..
Lite svårt att veta vilken xml du validerade utan att du postar samma genererade xml här.
För du tog väl inte PHP-koden som Pedda hade skrivit och puttade in i Feed validatorn? Isf var det inte så märkligt att det inte funkade.
Det var så jag gjorde..
Finns det beskrivet någonstans hur jag skall hämta från databasen till min rssfil?
Nej och vi kan inte hjälpa dig om vi inte får se hur din databas ser ut.
Om jag döper filen till news.php funkar det. Men bör inte en rss fil sluta på .xml??
Spelar ingen roll.
eklof00 skrev:
Om jag döper filen till news.php funkar det. Men bör inte en rss fil sluta på .xml??
Filnamnet är obetydligt så länge det levereras som Content-type: application/xml.