On Error Resume Next eller On Error Goto Error är en (två) funktioner man kan använda sig av i Visual Basic (ASP) finns det någon liknande funktion i PHP som man kan använda för att slippa få felmeddelande synliga för slut användaren???
On Error Resume Next
12 svar · 362 visningar · startad av Picklezz
Varför skulle det inte???
Klart att det skulle vara bra =)
om man har en sida och så blir det ett fel så vill man att sidan skall fortsätta att skrivas ut ändå....
Du kan ju sätta @ framför de uttryck som du vill "tysta". Exempelvis:
<?PHP
include("db.php");
$result = @mysql_query("SELECT .... ");
echo "Hej på dig ... ";
?>
Om mysql_query inte går som tänkt så skrivs ändå inga meddelanden ut, men "Hej på dig ..." kommer fortfarande att skrivas ut.
Nej, jag kan inte se att det är bra. Då ser man ju inte var och hur det blir fel, och kan alltså inte återgärda felet.
tackar...
tackar...
om någon även vet hur man gör On Error Goto "Function" så vore det trevligt det med :e a
oki...
så kan man också se på det...men i vissa lägen som till exempel när man connectar till en databas och databasen ligger nere...så är det ju inte nödvändigt att slutanvändaren skall se ett felmeddelande...sen om man skall in o kolla vad som är fel i koden så kan man ju göra det också...
nu kanske du förstår att det ÄR bra :birp
Hmm...
Vet inte om error_reporting fungerade...har ej testat än...
Och det är visst bra :P bara att förstå :birp
Jag känner inte till någon sån funktion (on error goto..) i php.
Du kan ju ta en titt på de existerande error-handlings-funktionerna i php-manualen om du vill. Finns länk därifrån till error_reporting() som nämnts tidigare i tråden också.
Hoppas du finner något du kan ha nytta av. Lycka till!
SPiN : Varför skulle det inte kunna vara bra? Man kan ju inte säga att felmeddelanden är speciellt estetiskt tilltalande i PHP, vilket de iofs inte behöver vara heller ;)
Fångar man bara felet ändå så ser jag inget dumt med det!
<?PHP
include("db.php");
$result = @mysql_query("SELECT bla bla bla");
$error = mysql_error();
if ($error) {
// Rapportera felet, på ett sätt som passar sidans design
report_error_func($error);
die;
}
// Fortsätt med sidans kod ...
?>
Ja, visst. Fångar man sina errors så är det ju bra, men då "slipper man inte få felmeddelande synliga för slut användaren", som picklezz var ute efter. :)
Felmeddelandet kommer, även i en formaterad version. :)
Red.} Saken med felmeddelanden är ju just att man ska kunna hitta felen och återgärda dem...
JA
Exakt...det är ju det jag menat hela tiden att men skall kunna få felen men att dom inte skall störa slutanvändaren...jag som gör sidan är ju inte slut användare...