M mhedda Medlem sedan feb. 2000 385 inlägg Frågan 12 feb. 2002 21:41 #1 Hej!
Jag har ett litet problem. Och det är inte att funktionerna inte funkar, utan att resultaten hamnar utanför tabellen. Inte så fint.
fargkoll($gsvar) och nl2br(htmlspecialchars($meddelande))
hamnar rätt men
gort($gid),gnamn($gid) och bild($gid)hamnar utanför.
Jag får för mig att det är nått litet fel.
<script>
$strHTML = "<table width=\"574\" border=\"0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" align=\"center\" bgcolor=\"";
$strHTML .= fargkoll($gsvar);
$strHTML .= "\"height=\"100\">
<tr><td width=\"15\" align=\"left\" valign=\"top\" height=\"25\"></td>
<td width=\"272\" height=\"25\" align=\"left\" valign=\"middle\"><b><font color=\"#000000\" size=\"2\">Namn:</font></b>";
$strHTML .= gnamn($gid);
$strHTML .="<a class=\"leftConsole\" href=\"mailto:$epost\">$namn</a></td>
<td width=\"272\" align=\"left\" valign=\"middle\" height=\"25\"><b><font color=\"#000000\" size=\"2\">Datum:</font></b><font color=\"#000000\" size=\"2\"> $datum
</font></td><td width=\"15\" align=\"right\" valign=\"top\" height=\"25\"></td>
</tr><tr><td width=\"15\" height=\"8\"></td>
<td width=\"272\" height=\"8\" align=\"left\" valign=\"middle\"><b><font color=\"#000000\" size=\"2\">$gsvar:</font></b></td>
<td width=\"272\" align=\"left\" valign=\"middle\" height=\"25\"><b><font color=\"#000000\" size=\"2\">Ort:</font></b><font color=\"#000000\" size=\"2\"> $ort";
$strHTML .= gort($gid);
$strHTML .="</font></td>
<td width=\"15\" height=\"8\"></td></tr><tr><td width=\"15\" height=\"9\"></td>
<td width=\"544\" colspan=\"2\" align=\"left\" valign=\"Top\" height=\"%\"><font color=\"#000000\" size=\"2\">";
$strHTML .= nl2br(htmlspecialchars($meddelande));
$strHTML .="</font></td>
<td width=\"15\" valign=\"bottom\" height=\"9\">";
$strHTML .= bild($gid);
$strHTML .="</td></tr>
<tr height=\"1\"><td width=\"15\" height=\"1\"></td>
<td width=\"544\" height=\"1\" colspan=\"2\" align=\"left\" valign=\"bottom\" background=\"img/hr.gif\"></td>
<td width=\"15\" height=\"1\"></td></tr></table>";
echo $strHTML;
</script>
ByBy
------------------
Hedda
Matte Medlem sedan aug. 2000 2 975 inlägg Vet inte hur dina funktioner ser ut men, ta en titt på raden som börjar med:
<td width=\"544\" colspan=\"2\"
Tag bort colspan=\"2\" så får du åtminstone in bild. Detta under förutsättning att du inte har <td> och annat i dina funktioner.
Ett tips. Sätt border="1" så kanske det är lättare att felsöka.
En variant för din kod är att lyfta in PHP-koden i HTML-koden:
<table ... bgcolor="<?php echo fargkoll($gsvar) ?>" height="100">
------------------
Fiskesällskapet Salamander
[Redigerat av Matte den 13 feb 2002]
J Joppe- Medlem sedan mars 2001 3 inlägg En annan fråga (som inte svarar på din fråga)är att går det inte lika bra med ' ' som jag brukar göra... Jag ser att du använder mång/" /" är det ngn som vet skillnad?
------------------
"liten tuva vältes oftast om och om igen. Om man inte hopppat över bäcken två gånger"
M mhedda Medlem sedan feb. 2000 385 inlägg Man tackar för svaren. Jag tittade i funktionerna och där hade jag echo men det bytte jag till return och la in funktionerna så här
$strHTML .= bild($gid); då funkade det. När jag tänker efter så hade jag ett liknande fel förrut men jag får skylla på den sena timmen. Och enkel fnuttar går ju bra att använda varför har jag escapat med /"? Det vete fan. För jag använde alltid enkelfnutt i ASP. Men nu blir det enkelfuttar även i php i fortsättningen.
MVH Hedda
------------------
Hedda