webForumDet fria alternativet

PHPmyAdmin

8 svar · 386 visningar · startad av Rickard

RickardMedlem sedan maj 2001284 inlägg

Hejsan!

Jag har en liten fråga och jag hittar inget nyttigt i dokumentationen.

Går det att ge alla användare acess till PHPMyAdmin så att dom kan logga in med sitt login/password och administrera sin egen databas..
just nu är det bara root som kan logga in!

Tack på förhand!
//Rickard

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Självklart! Har du fler användare än root på MySQL-servern? Låter konstigt om det inte går att logga in i så fall...

För att ge en ny användare access till en databas, sök på nyckelordet GRANT på MySQL's hemsida... ;)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

RickardMedlem sedan maj 2001284 inlägg

jo visst har jag flera användare..

men altså..
vad jag menade är...
att jag skapar tex. ett konto på webbservern enbart för PHPmyAdmin, som inte har tillgång till någon databas..
då vuill jag sen att folk som HAR mysql access ska kunna surfa mot den adressen, logga in med sitt login/pass för art sedan kunna administrera sin egen databas..

som det ser ut nu, och som den är konfigurerad, så ligger den på mitt webkonto och med enbart root automatiskt inloggad så fort jag öppnad index.php...

förstår du vad jag menar?
(är inte särskillt förvånad som du INTE gör det,,, jag förklarar som en kratta med IQ badboll) ;)

Jorrå, jag tror att jag förstår. :)
Däremot tror jag inte att man kan lösa det med endast en version av PHPMyAdmin... Kolla in något annat program på www.mysql.com , dom kanske har det stödet. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

FlashXMedlem sedan nov. 1999992 inlägg

Det går bra att använda phpMyAdmin för enstaka databaser. Gör en kopia för användaren och ange dennes lösenord i konfigureringsfilen. Du kan också ange vilken databas som ska visas i menyn till vänster.
$cfgServers[1]['only_db'] = 'dbnamnet';

Som jag förstod det, fanns det bara en version av PHPMyAdmin som skulle användas för alla användare? Då kommer ju användarna kunna se varandras databaser, eftersom att lösenorden lagras i konfigurationsfilen.

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

FlashXMedlem sedan nov. 1999992 inlägg

Jag antog också att det bara fanns en phpMyAdmin. Tipset var därför att skapa en kopia per användare :)

Det är möjligt att det finns andra lösningar om man läser igenom dokumentationen. Har sett att flera webbhotell använder sig av phpMyAdmin så det finns troligen alternativa möjligheter.

preyMedlem sedan jan. 2002369 inlägg

Borde det inte gå att helt enkelt skapa ett formulär där anv & lösen står, och sedan använda sig av dessa variabler istället för de i config.inc.php (eller vad det nu va den hette)?

I den filen står ju ditt "root" & lösen.. Kan du inte helt enkelt använda dig av en varibel istället?

hawkmanMedlem sedan juni 2000125 inlägg

Det går alldeles utmärkt att logga in på phpMyAdmin med flera användare.

Du måste skapa en kontrollanvändare på MySql-servern som endast har SELECT-rättigheter på MySql.User tabellen. Sedan ändrar du authentication mode i config-filen till "http" och anger din kontrollanvändare och lösenord. Då behöver du inte ange root-lösenordet. När du sen surfar in, kommer en lösenordsruta upp och efter inloggningen ser du bara den tabell som användaren har rättigheter till! Kom ihåg att ta bort den .htaccess-fil som du ev har skapat. Du hittar en massa info i dokumentationen under "Using authentication modes"

/Håkan

Genererad på 393 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb