webForumDet fria alternativet

Javascript till php

11 svar · 1 183 visningar · startad av Natheyecea

NatheyeceaMedlem sedan nov. 200725 inlägg

På min hemsida, http://shadowhoof.awardspace.com/index2.htm, finns ett javascript (start.htm) som skriver ut en datumtext efter ett påhittat förkortat datumsystem. Hela scriptet finns här: http://shadowhoof.awardspace.com/MyDateSystem.js

Det scriptet gjordes när jag fortfarande hade min hemsida på freewebs, och eftersom de inte tillät php var javascript enda alternativet då. Men nu när jag flyttat hemsidan skulle jag vilja att scriptet på något sätt blev omgjort till php, så att det alltid visas korrekt för alla.

Jag kan varken javascript eller php, utan fick hjälp med scriptet av en snäll person, men han, och ingen annan på det forumet, har svarat mig på denna fråga, och därför har jag gett upp och hoppas få svar härifrån.

Sedan skulle jag också vilja att väderscriptet som finns på sidan start.htm (för närvarande visas bara "tipxx") anpassades efter datumscriptet, så att det visas en ny vädertext varje "månad" i datumscriptet.

Tack på förhand! ;)

Absolut ingen som vill hjälpa mig? :(

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Om du tar bort den hemska gröna färgen.. så kanske jag kan hjälpa.. så fort jag gick in på sidan stack det till i ögonen .. inte direkt bra läsbarhet ;)

Fuel skrev:

Om du tar bort den hemska gröna färgen.. så kanske jag kan hjälpa.. så fort jag gick in på sidan stack det till i ögonen .. inte direkt bra läsbarhet ;)

Jo, ska väl fixa en mer neutralare grön färg senare (men den gröna färgen tar jag inte bort, för grönt och vitt är Shadowhoof Ranchs tävlingsfärger ;) )
Men då måste jag hålla på och fixa till bilden längst upp och den som jag har som bakgrund på alla sidor, och ändra en massa koder. Har inte riktigt lust med det just nu, men tack för synpunkten.

Men du kan väl hjälpa mig ändå hoppas jag? :OO

Natheyecea skrev:

Jo, ska väl fixa en mer neutralare grön färg senare (men den gröna färgen tar jag inte bort, för grönt och vitt är Shadowhoof Ranchs tävlingsfärger ;) )
Men då måste jag hålla på och fixa till bilden längst upp och den som jag har som bakgrund på alla sidor, och ändra en massa koder. Har inte riktigt lust med det just nu, men tack för synpunkten.

Men du kan väl hjälpa mig ändå hoppas jag? :OO

Okej, har tänkt på vad du sa. Har bestömt mig för att ha blått och vitt som färger istället. Så du kan kolla här på testvariationen; http://shadowhoof.awardspace.com/White/index2.htm
Ser bra ut tycker jag, fast det som stör mig är att jag bara tänker på det där hockeylaget leksand stars i med dem där färgerna :x Inte för att jag bryr mig, men när jag var liten hejade jag på brynäs och pappa på leksand, och jag tyckte inte alls om leksand. Det där ligger kvar liksom :e

Men, nu var ju inte det som var ämnet egentligen... kan du hjälpa mig nu då?

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Läsbarheten blev klart bättre , även om det är fel lags färger ;)

Ska se om jag har förstått vad scriptet gör .. tar fram kinesiska tecken, år månader & dagar ?

Är Jävl.. sliten idag ( fyllde år igår ) så det är inte säkert jag kan göra så mkt idag ..

Fuel skrev:

Läsbarheten blev klart bättre , även om det är fel lags färger ;)

Ska se om jag har förstått vad scriptet gör .. tar fram kinesiska tecken, år månader & dagar ?

Är Jävl.. sliten idag ( fyllde år igår ) så det är inte säkert jag kan göra så mkt idag ..

Kinesiska tecken?

Jo, det skriver ut år, månad, vecka och dag efter påhittat system :)

Du har väl inte glömt bort tråden? Förlåt för att jag tjatar, men jag är sån §jr

En liten edit:
Har kollat igenom dessa två trådar:
http://www.tiger.se/board/messageboard.php?show_message=17203&parent=17203

http://www.tiger.se/board/messageboard.php?show_message=16779&parent=16779

Jag hagit fram det viktigaste som skrivits i de förra konversationerna om detta script. I dessa script står det "javascript", men nu är det alltså så att jag vill ha det till php. Det kanske kan hjälpa att kolla på den här js-filen med hela javascriptet: http://shadowhoof.awardspace.com/MyDateSystem.js

*Min hemsida är ju ett internetstall (ett väldigt ovanligt internetstall), och för att djuren ska kunna åldras krävs ett datumsystem. Det har jag fixat nu, och min första tanke var att jag skulle skriva och uppdatera varje dag med datum, väder och sånt på hemsidan själv.
Men nu fick jag en snilleblixt och tänkte att jag kunde använda något script som gör det där åt mig.

Datumet blir svårare, för på min hemsida har vi ett helt eget tidsystem med egna månader, veckor, dagar mm... och dessutom ska tiden här gå snabbare än i verkliga världen.

Så min fråga här är om man kan på något vis göra en lite text där det står månad, vecka och dag (och som man kan ändra till sina egna datum), som ändras på en inställd tid

--

För det första så finns det fyra olika år som är i följande ordning: Zafiremästarens år, Häxmästarens år, Jägarens år, Krigarens år.

Sedan kommer månaderna i denna ordning: Azorwana, Arricade, Scytain, Shiecat, Mithaki, Cirrokie, Jislymit, Neyfox, Izisitx, Arrandaa, Fei Sai, Laivane

Och så kommer veckorna (alla månader har lika många veckor med lika många dagar i): Allaby, Nadagy, Nevacey, Ashiry, Veirony

Och till sist veckodagarna: Aridania, Nephia, Felinia, Silvania, Elvadia, Deidria, Jillia

--

1. Hur var relationen mellan det vanliga datumsystemet och ditt påhittade? D.v.s., hur många av dina påhittade dagar går det på en vanlig dag (eller tvärtom)?
    Svar: Ett år: 4 veckor. En månad: 0.3 veckor, En vecka: 12.6 dagar, En dag: 1.8 timmar

2. Oj, du har namngivit veckorna och dagarna...! Så hur vill du att ett datum ska presenteras? Ska det stå någonting i stil med:
    "Dag: Nephia, Vecka: Ashiry, Månad: Neyfox, År: Jägarens år" eller bara: "Nephia, Ashiry, Neyfox, Jägarens år" eller något mer ordrikt som t.ex.:
    "Denna dag i Jägarens år är Nephias dag i Ashirys vecka och månaden är Neyfox."
    Eller du hade kanske inte tänkt skriva ut datumet alls, utan bara ett citat för varje "dag" eller "vecka" eller så?
    Svar: Haha, var glad för att jag inte ville ha med vår helt egna klocka också x)
    i alla fall så... såhär ska det stå (exempel): Idag är det Nephia, veckan Ashiry och månaden Neyfox i Zafiremästarens år

3. Vad händer när de här fyra påhittade åren är över - "dör" hästen då? Eller, vad jag egentligen behöver veta är: vad händer då - börjar man räkna om igen på första dagen i Zafiremästarens år, eller ska JavaScriptet helt enkelt sluta skriva ut något när de fyra åren är över?
    Svar: Åren börjar om igen från början (annars skulle ju tiden ha stannat för länge sen :9)

--

Vad jag får göra är att utgå från en tidpunkt, säg t.ex. 2007-08-13 kl. 21:00 och säga att JUST DÅ blev det dagen Aridania i veckan Allaby i månaden Azorwana i Zafiremästarens år. Därefter stegar man bara runt i det påhittade kalendersystemet så att man byter "dag" var 1,8:e timme.

--

Jag har en version av datumscriptet upplagt nu:
hem.bredband.net/calletips/MyDateSystem

--

Det är så här att jag satt och funderade på en lösning till mitt väderscript som just nu bara är en text om byts varje dag. Eftersom GNSHA i övrigt lär ta upp mycket tid så lär jag heller inte ha tid att byta och anpassa det så fort det blir vinter eller något.

Det jag nu vill är ett script som visar en ny text för varje ny "månad" i datumscriptet. ;)

--

Och ja, vädret ska bara visas som vanligt precis som den gör nu ;)

--

Ja, jag böt ut de till "tipx" eftersom jag ändå skulle behöva ändra de så de passar de olika månaderna.

Och som sagt; En text per månad, i ordning ;)

--

Jaså, i ordning?! Det var tur att du sa, för annars hade jag kanske valt att hoppa runt lite i vädertextlistan.

Men, då tänker du bara ha 12 vädertexter (en för varje "månad") och sedan visa dem i följande ordning:
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,1,2,3,...
Där vädertext 1 alltid visas tillsammans med "månad" 1, vädertext 2 visas med "månad" 2, o.s.v.? Eller?
--

Där finns ett script (som finns i js-filen MyDateSystem.js i samma mapp) som skriver ut texten under rubriken "Datum", för stunden "Idag är det Nephia, veckan Veirony och månaden Jislymit i Krigarens år.".
Det är ett script som skriver ut en text efter ett påhittat förkortat tidsystem.

Under datumet finns rubriken "Väder" med texten "tipxx". Det är den som ska anpassas efter datumscriptet, så att väderscriptet visar en ny text varje "månad" i datumscriptet.*

Jaha, där tog intresset slut. Det är väl bara att inse, jag kommer aldrig få hjälp med det här :l

PrometheusMedlem sedan mars 2001363 inlägg

Natheyecea skrev:

jag kommer aldrig få hjälp med det här :l

... så därför kanske det är lika bra du försöker lära dig att göra det själv, och ställer frågor när du kör fast (eller skapar en tråd i forumen "Jobb och tjänster"). Då har du inte bara ett skript när det är klart, utan även kunskap (y)

Jag har tänkt på det alternativet, men problemet är att jag inte vet var nånstans man kan lära sig sånt?

sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg

Natheyecea skrev:

Jag har tänkt på det alternativet, men problemet är att jag inte vet var nånstans man kan lära sig sånt?

PHP+skola @ google

Din fråga/önskan är rätt omfattande och det är troligen därför som ingen har hjälpt dig än. För att enklast få svar är det bättre att du delar upp dina problem i mindre delar och först försöker lösa dem själv. Lyckas du inte med det beskriver du utförligt ditt problem och hur du själv försökt lösa det. Tillsammans med din förfrågan postar du även symptom, utskrifter, felmeddelanden etc. etc.

153 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)