oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Hallå!
Jag håller på med en sida där vissa delar kräver login genom .htaccess. Dessa sidor ligger i en viss mapp med en .htaccess. Problemet är att jag vill kunna komma åt variabeln $_SERVER["PHP_AUTH_USER"] även utanför denna mapp. På t.ex. framsidan, som inte är lösenordsskyddad vill jag kunna se om besökaren är inloggad eller inte, men det verkar bara komma åt PHP_AUTH_USER när besökaren befinner sig på en lösenordsskyddad sida.
Finns det något sätt att göra så att detta blir globalt för hela sidan utan att användare utan inlogg ska beröras?
Tack på förhand!
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Har du provat:
$_SERVER['REMOTE_USER'];
Även:
$_SERVER["REDIRECT_REMOTE_USER"];
Kan vara något att titta på.
I värsta fall kan du ju sätta en $_SESSION["PHP_AUTH_USER"] = $_SERVER["PHP_AUTH_USER"];
Fast det är ju ingen jättesäkerhet i det.....
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Man kan inte i .htaccessen ange att det hör till samma realm som den skyddade delen, bara det att man inte kräver lösen?
Annars kan det nog gå att lösa med lite sessions, tack för det tipset!
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Jo det borde du kunna göra...iom att webbläsaren cachear credentials och kommer försöka med samma igen mot en realm med samma namn. Jag är dock osäker på hur det funkar om maninte kräver lösenord.
Men jag är som sagt osäker.
Du kan laborera lite med satisfy any och allow from all