TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Hej
Jag ska göra en inloggningsfunktion på ett smidigt sätt. Jag vet inte om jag har tillgång till databas. Kanske...
Har tittat lite på md5, verkar vara en bra funktion för att dölja lösenordet.
Jag ser det så här:
Användaren fyller i ett lösenord. Jag processar det med md5 och sparar det nya värdet i en databas. Sen undersöker jag md5(passw) med det sparade värdet o om de är lika stämmer det hela. Detta gör att jag inte ser lösenordet heller vilket vore toppenbra juh.
En fråga: om det är så att jag inte har tillgång till databasen, kan jag då spara tex md5(passw) i en textfil? Går det att få tillbaka passw med hjälp av den där långa strängen?
Tacksam för snabba svar...
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Du kan ju spara det enligt följande i text filen
Username:md5värde
Och loopar igenom textfilen efter raden där användarnamnet finns, och maskar ut md5 strängen och jämför med den användaren skickade in.
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg precis. det är så jag har tänkt göra. Är detta någorlunda säkert?
jag behöver ingen direkt säkerhet men känns lite vanskligt att spara lösenord i textfil, även om det inte är de uttryckligen. Iof är det ju ingen skillnad på att spara dessa i en textfil eller i en databas.. eller jo, en textfil kan alla läsa, en databas kan inte alla läsa...
men det är lugnt?
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg En textfil kan bara alla läsa, OM dem har rättigheter att läsa den.
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg o tusan. kan jag ställa in så filerna på servern får läsa den men inte vem som helst? Det vore ju för bra för att vara sant nästan ;)
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg JA med NTFS rättigheter (om du kör Windows OS).
(fast den bör ju inte ligga i en public webbfolder).
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg hmm. jag vet inte vad jag har för rättigheter eller vad det är för server... går det inte att md5-a användarnamnet också då?
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Vad menar du med att du inte vet om du har tillgång till en databas?
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg
Sjodahl skrev:
Vad menar du med att du inte vet om du har tillgång till en databas?
Jag ska hjälpa en kompis med en sida till ett företag han känner till. Det jag fått är inloggning till ftp-kontot. Inget mer.
Därför tror jag inte att de har tillgång till databas. Det går kanske att fixa så jag ska nog föreslå dem att skaffa en databas då det blir betydligt smidigare o kanske säkrare... Vi får la se hur det blir...
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Känns lite som kör man php finns det stor risk/chans att man även kör mysql som databas.