virreMedlem sedan jan. 200219 inlägg Försöker skapa ett eget simpelt templates grej (tror jag). Men det verkar inte funka, jag e newbie med php så flama mig inte snälla :)
test.php:
//så att tabellerna har färg från början
<?
$bgcolor="#FFFFCC"; ?>
//form där man ändrar bgcolor:
<form method="post" action="<? echo("$PHP_SELF"); ?>">
<input type="text" name="bgcolor">
<br>
<br>
<input type="submit" name="Submit" value="Ändra!">
</form>
// tabell:
<table width="160" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0" height="570" bordercolor="#000000" align="left" bgcolor="<? echo("$bgcolor"); ?>">
Vad kan tänkas vara fel? Om jag väljer t.ex #00000 i fätet bgcolor och tryckre på submit så händer inget..
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg 1. Du ska inte ha några citationstecken runt din variabel : bgcolor="<? echo $bgcolor; ?>"
2. Om du har koden i den ordningen du visar så ändrar du variabeln $bgcolor efter att du skickat den med post. I såfall är det bättre du skriver:
if(!isset($bgcolor)) bgcolor="#FFFFCC";
3. Om du använder PHP 4.1 och har register_globals satt till off i din php.ini så kan du inte plocka upp postvariabeln direkt, utan måste använda $_POST['bgcolor'].
------------------
Fiskesällskapet Salamander
ThACRoWMedlem sedan dec. 2001314 inlägg Nej det e klart det inte funkar eftersom $bgcolor setts ju hela tiden till #FFFFCC när du kör sidan, oavsett vad du skriver i formuläret.