webForumDet fria alternativet

php kod i javascript

12 svar · 984 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 630 inlägg

hej,

har en .js fil som jag inkluderar på sidan mha <script type="text/javascript" src="includes/menu.js"></script> i den filen vill jag skriva ut ett php kommando, finns det ngt alternativt sätt till det jag försöker göra i koden nedan, för detta fungerar inte verkar d som får ett java fel, men det fungerar annars om jag tar bort dessa försök till php utskrifter: <?php echo ' ' . HEADER_ABOUT_FABRICS . ' '?>

var menu2=new Array()
menu2[0]='<a href=fabrics.php><?php echo ' ' . HEADER_ABOUT_FABRICS . ' '?></a>'
menu2[1]='<a href=faq.php>><?php echo ' ' . HEADER_ABOUT_FAQ . ' '?></a>'
menu2[2]='<a href=about_us.php>><?php echo ' ' . HEADER_ABOUT_US . ' '?></a>'
menu2[4]='<a href=conditions.php>><?php echo ' ' . HEADER_SHIPPING . ' '?></a>'
metalboyMedlem sedan jan. 2005870 inlägg

Spara filen med .php som filändelse.

TroxyMedlem sedan mars 20041 508 inlägg
<?php
header('Content-type: text/javascript');
?>
var menu2=new Array()
menu2[0]='<a href=fabrics.php><?php echo ' ' . HEADER_ABOUT_FABRICS . ' '?></a>'
menu2[1]='<a href=faq.php>><?php echo ' ' . HEADER_ABOUT_FAQ . ' '?></a>'
menu2[2]='<a href=about_us.php>><?php echo ' ' . HEADER_ABOUT_US . ' '?></a>'
menu2[4]='<a href=conditions.php>><?php echo ' ' . HEADER_SHIPPING . ' '?></a>'

Spara filen som menu.php och inkludera den såhär:

<script type="text/javascript" src="includes/menu.php"></script>

funkar inte, måste man inte stänga javascripts taggen oxå på ngt sätt dvs:

<?php 
header('Content-type: text/javascript'); 
?> 
var menu2=new Array() 
..
.
.
.
en massa javascript
[b]<?php 
header('Content-type: </javascript>'); 
?> [/b]

jag vet inte men bör man inte lägga till det fetmarkerade jag skrivit på ngt sätt?

får felmededlandet, ett objekt förväntades då jag gör som Troxy visa.

så här ser min rad ut:

menu2[0]='<?php echo '<a href=' . tep_href_link('fabrics.php') . ' style=color:#FFFFFF;font:bold>' . HEADER_ABOUT_FABRICS . '</a>'; ?>'
Andreas123Medlem sedan juli 200439 inlägg

Detta är väl lite off topic, men varför i hela jävla fridens namn skriver du echo ' ' . TRALALALA . ' ';? Jag har sett detta flertalet gånger de senaste dagarna, och jag blir så irriterad varje gång. Varför inte bara skriva det echo TRALALALA; rakt av? Det ser ju inte bara bättre ut, utan ger ju bättre prestanda - om än liten.

så skulle den här raden

menu2[0]='<?php echo '<a href=' . tep_href_link('fabrics.php') . ' >' . HEADER_ABOUT_FABRICS . '</a>'; ?>'

se ut på följande vis

menu2[0]='<?php <a href=' . tep_href_link('fabrics.php') . ' >' . HEADER_ABOUT_FABRICS . '</a>; ?>'

jag tror att det är enkel fnuttarna för phpn som krockar med javascriptets enkel fnuttar eller?

jag har testat koden i ruta 2 som jag skrev och jag får samma fel, ett objekt förväntas

Varför göra det så svårt? :)

menu2[0]='<a href="<?php echo tep_href_link('fabrics.php');?>"><?php echo HEADER_ABOUT_FABRICS;?></a>';

nope funkar fortfarnde inte, den bortkommenterade koden funkar, men den du gav mig returnerar samma fel, ett ovjekt förväntades, får samma fel när jag tar bort enkelfnuttarna runt fabrics.php samt dubbelfnuttarna runt länken:

menu2[0]='<a href=<?php echo tep_href_link(fabrics.php);?>><?php echo HEADER_ABOUT_FABRICS;?></a>';
//menu2[0]='<a href=fabrics.php>Tyger</a>'

Att kapa bort fnuttar hit och dit duger inte :p
Surfa till själva php-sidan, och se hur javascript-koden ser ut.
Klistra in resultatet här också :)
Eller ännu bättre, ge oss adressen direkt.

verkar som att det är tep_href_link funktionen som ställer till det, när jag tar bort den så skriver den ut HEADER_ABOUT_FABRICS, men det ska den ju inte göra den skall skriva ut det som finns i den variabeln? måste den variabeln vara deklererad i samma fil som koden? för just nu är den deklererad utanför

här e felet jag får när jag använder mig av koden du gav mig:
menu2[0]='<a href=<br />
<b>Fatal error</b>: Call to undefined function: tep_href_link()

Då är felet något helt annat, nämligen att funktionen tep_href_link() inte finns.
Om den är definierad i en annan fil så måste du inkludera den också.

Genererad på 364 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb