webForumDet fria alternativet

Chmod fel när jag laddar upp

PHP

0 svar · 392 visningar · startad av fatepower

Medlem sedan feb. 200720 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag har en VPS server som spinner på rätt bra. Men jag har stött på detta problem nu när jag bytte till VPS istället för ett vanligt webbhotell.
Jag har satt "default umask" till 0022 och filer som laddas upp eller skapas via php script ska få "permission mask" 644 och mappar 755. Korrekt de får dom också med vissa script som jag kör. Kör jag ett enkelt fopen med 'w' och skriver en fil till exemple phpCREATED.txt som får den chmod 644, men laddar jag upp filer rar filer med mitt upload script som jag har så får all filer, bilder osv.. Permission mask (chmod) 600 i stället, detta är fel eftersom då jag får att apache inte har tillåtelse att visa filen worlde wide, eftersom filen behöver chmod 644. Detta problem uppstår bara när jag använder mig av mitt upload script (upload.php) och detta script fungerade hur bra som helt med chmod på det gamla webbhotellet jag använde. Så detta är ett server relaterat problem. Jag vet inte om de är nå config eller nått som jag behöver ställa om för att få detta att fungera eller installera något speciellt till php på servern?

Detta är iaf ett script exempel:

<?php
 require_once "include/functions.php";
 require_once "include/config.php";
 dbconn(false);

if ($HTTP_SERVER_VARS["REQUEST_METHOD"] == "POST")
 {
   $file = $_FILES['file'];
   $types= Array ("srt/plain", "application/zip", "image/jpeg", "image/gif", "image/pjpeg", "image/png");

if ((!$file) || ($file["size"] == 0) || ($file["name"] == "") || ($file["size"]>$GLOBALS["limit_dox"]))
     {
       err_msg("Error", "Nothing received! The selected file may have been too large. MAX " . makesize($GLOBALS["limit_dox"]));
       die;
     }

if (file_exists("$DOXPATH/$file[name]"))
   {
    err_msg("Error", "A file with the name <b>$file[name]</b> already exists!");
    die;
   }

$title = trim($HTTP_POST_VARS["title"]);
   if ($title == "")
   {
     $title = substr($file["name"], 0, strrpos($file["name"], "."));
     if (!$title)
       $title = $file["name"];
   }

$r = mysql_query("SELECT id FROM dox WHERE title=" . sqlesc($title)) or sqlesc();
   if (mysql_num_rows($r) > 0)
     {
       err_msg("Error", "A file with the title <b>" . htmlspecialchars($title) . "</b> already exists!");
     }

$url = $HTTP_POST_VARS["url"];

if ($url != "")
   {
     if (substr($url, 0, 7) != "http://" && substr($url, 0, 6) != "ftp://")
     {
       err_msg("Error", "The URL <b>" . htmlspecialchars($url) . "</b> does not seem to be valid.");
     }
   }

if (!move_uploaded_file($file["tmp_name"], "$DOXPATH/$file[name]"))
 {
   err_msg("Error", "Failed to move uploaded file. You should contact an administrator about this error.");
 }

setcookie("doxurl", $url, 0x7fffffff);

$title = sqlesc($title);
   $filename = sqlesc($file["name"]);
   $added = sqlesc(get_date_time());
   $uppedby = $CURUSER["uid"];
   $size = $file["size"];
   $url = sqlesc($url);

if (($size < $GLOBALS["limit_dox"]) && ($size != 0))
   mysql_query("INSERT INTO dox (title, filename, added, uppedby, size, url) VALUES($title, $filename, NOW(), $uppedby, $size, $url)") or sqlerr();

header("Location: $BASEURL/dox.php");
die;
 }
//End POST

if ($CURUSER["id_level"] > 1)
 {
   $delete = $HTTP_GET_VARS["delete"];
   if (is_valid_id($delete))
   {
    $r = mysql_query("SELECT filename,uppedby FROM dox WHERE id=$delete") or sqlerr(__FILE__, __LINE__);
    if (mysql_num_rows($r) == 1)
    {
         $a = mysql_fetch_assoc($r);
      if ($CURUSER["owner_access"] == "yes" || $a["uppedby"] == $CURUSER["uid"])
      {
        mysql_query("DELETE FROM dox WHERE id=$delete") or sqlerr(__FILE__, __LINE__);
        if (!unlink("$DOXPATH/$a[filename]"))
        {
             err_msg("Warning", "Unable to unlink file: <b>$a[filename]</b>. You should contact an administrator about this error.");
             die;
        }
             header("Location: $BASEURL/dox.php");
      }
    }
   }
 }

standardheader("Dox");

block_begin("DOX", true);

if ($GLOBALS["dox"]==false || $CURUSER["uid"]==1)
	  {
       err_msg(ERROR,ERR_500);
       stdfoot();
       exit;
       }

if (!isset($_GET["searchtext"])) $_GET["searchtext"] = "";
     if (!isset($_GET["level"])) $_GET["level"] = "";

$search=$_GET["searchtext"];
         $addparams="";
         if ($search!="")
            {
            $where="WHERE title LIKE '%".mysql_escape_string($_GET["searchtext"])."%'";
            $addparams="searchtext=$search";
            }
         else
             $where="";

$res = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM dox $where ORDER BY added DESC") or sqlerr();
         $scriptname=htmlspecialchars($_SERVER["PHP_SELF"]);
         $row = mysql_fetch_row($res);
         $count = $row[0];
         if ($addparams <> "")
            list($pagertop, $pagerbottom, $limit) = pager($DoxLimitPerPage, $count,  "dox.php?" . $addparams . "&");
         else
            list($pagertop, $pagerbottom, $limit) = pager($DoxLimitPerPage, $count,  "dox.php?");
         ?>
         <div align="center">
         <form action="dox.php" name="find" method="get">
           <table border="0" class="lista">
           <tr>
           <td class="block"><? echo "Find file with title"; ?> </td>
           <td class="block">&nbsp;</td>
           </tr>
           <tr>
           <td><input type="text" name="searchtext" size="30" maxlength="50" value="<? echo htmlspecialchars($search) ?>" /></td>
           <td><input type="submit" value="<? echo SEARCH; ?>" /></td>
           </tr>
           </table>
         </form>
         </div>
           <?
         print $pagertop;
 $res = mysql_query("SELECT * FROM dox $where ORDER BY added DESC $limit") or sqlerr();
 print("<p align=center>Only images and ZIP archives allowed</p>\n");
 if (mysql_num_rows($res) == 0)
   print("<p>Sorry, nothing here pal :(</p>");
 else
 {
   print("<p><table align=center border=1 cellspacing=0 cellpadding=5>\n");
   print("<tr><td class=colhead align=left>Title</td><td class=colhead>Date</td><td class=colhead>Time</td>" .
     "<td class=colhead>Size</td><td class=colhead>Hits</td><td class=colhead>Upped by</td></tr>\n");

$mod = $CURUSER["owner_access"] == "yes";

while ($arr = mysql_fetch_assoc($res))
   {
    $r = mysql_query("SELECT username FROM users WHERE id=$arr[uppedby]") or sqlerr();
    $a = mysql_fetch_assoc($r);
    $title = "<td align=left><a href=getdox.php?filename=".rawurlencode($arr[filename])."><b>" . htmlspecialchars($arr["title"]) . "</b></a>" .
      ($mod || $arr["uppedby"] == $CURUSER["uid"] ? " <font size=1 class=small><a href=?delete=$arr[id]>[Delete]</a></font>" : "") ."</td>\n";
    $added = "<td>" . substr($arr["added"], 0, 10) . "</td><td>" . substr($arr["added"], 10) . "</td>\n";
    $size = "<td>" . makesize($arr['size']) . "</td>\n";
    $hits = "<td>" . number_format($arr['hits']) . "</td>\n";
    $uppedby = "<td><a href=userdetails.php?id=$arr[uppedby]><b>$a[username]</b></a></td>\n";
    $arr[filename] = rawurlencode("$arr[filename]");
     print("<tr>$title$added$size$hits$uppedby</tr>\n");
   }
   print("</table></p>\n");
 }            
   print $pagerbottom;

if ($CURUSER["id_level"] > 1)
 {
  $url = $HTTP_COOKIE_VARS["doxurl"];
   $maxfilesize = makesize($GLOBALS["limit_dox"]);
  block_begin("Upload", true);
  print("<form enctype=multipart/form-data method=post action=?>\n");
  print("<table align=center class=main border=1 cellspacing=0 cellpadding=5>\n");
  print("<tr><td class=rowhead>File</td><td align=left><input type=file name=file size=60><br>(Maximum file size: $maxfilesize.)</td></tr>\n");
  print("<tr><td class=rowhead>Title</td><td align=left><input type=text name=title size=60><br>(Optional, taken from file name if not specified.)</td></tr>\n");
  print("<tr><td colspan=2 align=center><input type=submit value='Upload file' class=btn></td></tr>\n");
  print("</table>\n");
  print("</form>\n");
  block_end();
 }
block_end();
 stdfoot();
?>

Alla filer som laddas upp med det här hamnar i mappen "dox" och borde få 644 som chmod men får bara 600 :/
Ni kan kolla på min phpinfo fil här:
http://www.pantheraonline.com/phpinfo.php

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

mvh
fate

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)