Tompa5Medlem sedan aug. 200241 inlägg God dagens.
jag har tagit över jobbet som itansvarig på ett företag och med detta kom tydligen även rollen som webbkunnig.
I händerna fick jag en påse webbshoppar byggda i php med tillhörande sql-lösning.
Nu skulle en shop dupliceras och allt fint så långt. Nu till problemet. När jag lägger beställningen och fyller i mitt formulär får jag upp följande fel.
SQL/DB Error -- [You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ')' at line 37]
Ok, det var ju ett jäkla smart sätt o be om hjälp...men jag skulle verkligen uppskatta hjälp. Säg vad ni behöver så postar jag det.
tack på förhand.
//Tommy
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Du kan ju börja med SQL-frågan som genererar felet ;)
Tyvärr lämnar MySQLs felmeddelanden en del att önska så det går inte att säga vad ditt fel beror på eftersom det kan vara i princip vilket syntax-fel som helst.
Tompa5Medlem sedan aug. 200241 inlägg
Gein skrev:
Du kan ju börja med SQL-frågan som genererar felet ;)
Visst skulle jag kunna det, om jag bara visste vilken fråga det är :(
Jag har tagit alla tabeller från shop A och kopierat de till shop B, kopierat alla PHP-filer från mapp A till mapp B och det funkar inte...
Ändrat i shop_prefs och cart_settings samt ez_sql för att den ska lira i rätt tabell osv, men inte då...
Det är när shopen ska återskapa varukorgens sammanställning som en del av formularet som det inte vill sig. Inget mail skickas och ingen order skapas...crap!
Nåt jag kan säga som hjälper?
Tompa5Medlem sedan aug. 200241 inlägg Ok, vi kommr närmare en lösning...problemet uppstår enbart då jag har lagt artiklar i shoppen...typiskt nog ;)
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Rad 37 och intilliggande rader i aktuell fil skulle vara bra att visa.
Tompa5Medlem sedan aug. 200241 inlägg
Peter S skrev:
Rad 37 och intilliggande rader i aktuell fil skulle vara bra att visa.
Japp, och hur hittar jag rätt fil??
Shop.php med orderformulär är det inte, har ingen viktig info i närheten av rad 37.
Ordermail, som ska skicka ordern har inte heller nåt viktigt där ikring.
cart_functions.php innehåller detta mellan rad 26-42
// registrera order med varukorgens innehall i tabellen order...
function register_cart_content($table_korg, $session, $table_prod,$table_order, $table_adr, $custdata, $refnumber, $kundid=0, $table_kund)
{
global $db;
$orderdatumtid = date("Y-m-d H:i:s");
$sql_alla_bestallningar = "SELECT product, quantity, color, size, extraoption FROM $table_korg WHERE session='$session'";
if( $alla_bestallningar = $db->get_results($sql_alla_bestallningar))
{
RAD 37--> $radraknare = 1;
foreach($alla_bestallningar as $en_bestallning)
{
$sql_produkt_data = "SELECT * FROM $table_prod WHERE product = '" . $en_bestallning->product . "'";
$produkt_data = $db->get_row($sql_produkt_data);
Tompa5Medlem sedan aug. 200241 inlägg förändring: Felmeddelande lyder nu:
SQL/DB Error -- [Column count doesn't match value count at row 1]
//letar vidare
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Det är någon rad med INSERT INTO som fallerar. Leta upp den och jämför hur många fält som finns i kolumnlistan med antalet värden i VALUES.
Tompa5Medlem sedan aug. 200241 inlägg Hmm..det verkar som det kan stämma...
Tog bort ett värde i values och fick:
SQL/DB Error -- [You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') VALUES ( "052b5a1d48a3b67986709a8e06e227ab", "003_20]
ser ut som det skulle kunna vara sessionshanteringen.....kanske?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg MySQL vill ha apostrofer kring strängvärden; du verkar använda citationstecken. Sedan slutar raden lite abrupt - saknas det en avslutande apostrof?
Tompa5Medlem sedan aug. 200241 inlägg Jag tog bort en rad och tog bort ett missat kommatecken och nu verkar det funka, får inget felmeddelande, mail går till admin och det verkar lira. Tack för hjälpen :)
Det går inget mail till angiven epostadress dock :( får spana vidare. Blir lite mycket att klistra in all kod här ;)
Plus att nån gång måste man ju lära sig själv.