webForumDet fria alternativet

Hur ser man om...

PHPur PHP

6 svar · 309 visningar · startad av GrodanBoll

Medlem sedan sep. 2001788 inlägg
Frågan#1

Hej hej

Hur ser man om PHPs MsSQL-stöd funkar som det ska. Kan man på någe sätt se det m.h.a. phpinfo() funktionen?? :q

Fanken, jag vet inte om det e stul med PHP-installationen (MsSQL stödet då) eller om servern krånglar. :(

Kan någon hjälpa mig?

/Grodan :)

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

phpinfo (), ja. Där ser man om det är installerat. Är det inte det, så ser man ingenting om MSSQL.

Vad kör du för OS? Är det din server?

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --

Hej SPiN :)

Kör jag phpinfo() på min webbserver så finns avdelningen för MsSQL med.
Webbservern finns på en Win2000 burk, sedan ligger MsSQLen (2000) på en annan burk.

Jag utvecklar en en maskin (Win2000 Server) som har Apache (med PHP) samt MsSQL 2000. På min maskin funkar allt kanon, men så fort jag tar över det till webbservern (plus ändrar i configfilen för anslutningen till SQLen) så kan den inte connecta mot SQLen.

Ändrar jag i min lokala maskin till att connecta till MsSQL maskinen istället så funkar även det. Så problemet verkar ligga på webbservern, men jag vet inte om det e PHPs modul mot MsSQL eller webbservern isig som strular? Jag får ju inga felmeddelande när jag startar Apachen.

/Grodan

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Hm. Öppna php.ini på den maskin som det inte funkar, gå ner till [extensions] och leta upp php_mssql70.dll, tror jag den heter. Se till så att raden där filnamnet står inte är kommenterad, dvs. att det inte är ett semikolon framför. Är det det, ta bort det. :)

------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com

-- Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something. --

Bagger oxå, läste prcis lite i maualen:

The extension requires the MS SQL Client Tools to be installed on the system where PHP is installed. The Client Tools can be installed from the MS SQL Server CD or by copying ntwdblib.dll from \winnt\system32 on the server to \winnt\system32 on the PHP box. Copying ntwdblib.dll will only provide access. Configuration of the client will require installation of all the tools.

Jag har kopierat dll-filen (fick ett felmeddelande annars), men det verkar inte funka iallafall. Jag har dock inte 'Client Tolls' installerat, e det 'Client Network Utility' de menar eller? Kan det kanske vara detta som strular?
Men borde det inte ge någe felmeddelande annars?
Det enda felmeddelande jag får e ju att det inte går att connecta mot db.

/Grodan

Nope den raden e redan bortkommenterad, har ju kopierat php.ini från min lokala (där allt funkar) till webservern.

/Grodan :)

Jaha, detta blir konstigare o konstigare :(

Har har en fil som heter 'config.php' i denna finns

<?php 
 	setlocale("LC_ALL","swedish"); 

// databasinställningar
	$databas = "dbnamn";
	$user = "wwwuser";
	$pass = "wwwpass";
	$hostnamne = "xxx.xx.xxx.xxx";
?>

Sen i själva filen som visar resultatet i så har jag :

// öppna en databaskoppling
	$dbconn = mssql_connect($hostname, $user, $pass) or die ("Unable to connect!");
	mssql_select_db($databas, $dbconn);

Jag använder alltså varibaler somjag sätter in i connect-satsen. På min lokala maskin så funkar detta kanon.
Nu när jag har strul med webbservern så håller jag på att testa runt lite. Och det visade sig att om jag inte använder variabler i connect-satsen utan de verkliga strängarna så funkar det!? :q

Varför varför varför?
Fattar inte ett jota. :(

/EnApatiskGroda :)

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b746b907
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)