Hej hej
Hur ska jag komma åt en variabel utanför en if-sats?
Koden ser ut så här:
/////
// Om formuläret e submitat -> visa sökresultatet
/////
if ($submit)
{
// först ska jag omvandla formulärfälten till rätt sorts tecken (så att databasen kan läsa dem korrekt)
$persFornamn = changeCharSweToDb($persFornamn);
$persEfternamn = changeCharSweToDb($persEfternamn);
$result = array();
// då söker jag då
// om man söker på mer än avdelning ska man bara visa där 'avdpersPrimarAnst = 2'
if ($persFornamn != '' || $persEfternamn != '')
{
global $result;
$sqlquery = "SELECT p.persId, p.persFornamn, p.persEfternamn, a.avdLangtNamn, ap.avdpersTitel FROM tblPerson p INNER JOIN tblAvdelningPerson ap ON p.persId = ap.persId INNER JOIN tblAvdelning a ON ap.avdId = a.avdId WHERE p.persFornamn LIKE '%$persFornamn%' AND p.persEfternamn LIKE '%$persEfternamn%' AND a.avdId LIKE '$avdId' AND ap.avdpersPrimarAnst = '1'";
$result = mssql_query($sqlquery,$dbconn) or die ("Error in query: $query.");
}
// om man endast väljer att visa en avdelning, då måste man visa alla personer där (både '2' och '1' för 'avdpersPrimarAnst')
if ($persFornamn = '' & $persEfternamn = '')
{
global $result;
$sqlquery = "SELECT p.persId, p.persFornamn, p.persEfternamn, a.avdLangtNamn, ap.avdpersTitel FROM tblPerson p INNER JOIN tblAvdelningPerson ap ON p.persId = ap.persId INNER JOIN tblAvdelning a ON ap.avdId = a.avdId WHERE a.avdId LIKE '$avdId'";
$result = mssql_query($sqlquery,$dbconn) or die ("Error in query: $query.");
}
while ($row = mssql_fetch_array($result))
{
$strangen = changeCharSweFrDbShow($row["persFornamn"])." ".changeCharSweFrDbShow($row["persEfternamn"])." - ".changeCharSweFrDbShow($row["avdLangtNamn"])." - ".changeCharSweFrDbShow($row["avdpersTitel"])."<br>\n";
echo $strangen;
}
}
Här vil jag alltså komma åt '$resultat', men det funkar inte... hur ska jag göra? :q
Bugar o tackar på förhand :)
/Grodan