Hejsan!
Sitter och försöker göra så att jag kan koppla en sak till flera andra saker. Ex: blogg=inlägg i flera kategorier, nyhetsbrev=epost prenumerarer på flera nyhetsbrev(kategorier)....m.m m.m....
Har börjat med ett nyhetsbrevsscript för att lära mig detta. Började först att göra det med hjälp av arrays. Alltså ett fält i databasen med e-posten där jag spararde en array med valda kategorier.
Detta fick jag klart för mig på ett annat forum att det var en väldigt osmidig lösning. Kopplingstabell is the shit! Sagt och gjort. Jag gjorde om det hela med hjälp av en kopplingstabell. Tabellerna ser ungefär ut så här:
------------------------
kategorier
------------------------
id_kat
namn_kat
------------------------
prenumeranter
------------------------
id
epost
------------------------
kopplingstabell
------------------------
prenumerant_id
kategori_id
Det problem jag dykt på är att när jag ska skicka mitt nyhetsbrev så vill jag kunna skicka till olika kategorier samtidigt. Så då har jag först gjort så att man kommer till en sida där man kan bocka för (checkboxes) till vilka kategorier man vill skriva ett brev. Sedan skickar jag den i en array till en annan sida där jag ska försöka fixa fram adresserna från databasen beroende på vilka kategorier man vill skriva till. Det är här jag har fastnat. Jag förstår inte hur jag ska lyckas få fram dessa? :)
Kan nämna att allt annat fungerar som det ska. Man kan registrera e-post och knyta denna till olika kategorier.
Har någon något förslag eller tips på hur jag ska gå vidare?
MVH
Patrik