webForumDet fria alternativet

PHP MYSQL Hjälp

0 svar · 214 visningar · startad av Vaionixx

VaionixxMedlem sedan juli 20076 inlägg

Hej.
Jag börjar med att be om ursäkt om detta redan är svarat på i en annan tråd, ni får gärna hänvisa till den tråden då.

Till sak. Tänkte lära mig lite php men har lite problem. Jag kan inte få php att connect till databasen jag kör senaste php + apache HTTP server samt MYSQL server 5. Har testat att köra en enkel echo för att se att servern kan visa php funkar utan problem men när jag använder mig av koden

<?php
$link = mysql_connect("localhost", "root", "admin");
if (!$link)
{
    die('Could not connect: ' . mysql_error());
}
echo 'Connected successfully';
mysql_close($link);
?>

Så tar det stopp får inget synligt fel och har noll koll på om det finns loggar för exceptions i php.

Måste man konfigurera något i php.ini? eller har ni något förslag på vad jag gör för fel?

Nu har jag löst problemet som jag hade med Mysql 5 och php 5 och tänkte tala om hur jag gjorde för de som är nya med php och kanske får samma problem.

Vad gäller php 5 och mysql 5 måste man ha en Mysql php connector som finns på Mysql hemsida. i de finns libmysql och php_mysql kopiera php_mysql till extension foldern som du antagligen har i under php/ext libmysql lägger du direkt i php rooten (Detta som jag förstår gäller bara windows)

Tacksam för svar.
MVH
Markus

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)