VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Tjenare...
Skumma saker i görningen. När jag kör denna koden så genereras ett fel i php.exe:
<?
$db = mssql_connect("vide-server", "xxx", "xxx");
mssql_select_db("lurgoyf", $db) or die( "Kunde inte ansluta till databasen");
$result = mssql_query("SELECT * FROM tblMailinglist");
?>
Felmeddelandet:
The instruction at "0x00000000" referenced memory at "0x00000000". The memory could not be "read".
Jag har testat att starta om maskinen, men utan hjälp.
Mvh, Vide
------------------
Mostly Harmless
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Det är ju samma felmeddelande iaf... ;)
Passing from CGI to module solved all my problems.
Jag kör ju redan "ISAPI module"!?
Det var allt jag kunde hitta, eller missade jag någon fundamental struktur i forumet så att jag missade alla svar? ;)
------------------
Mostly Harmless
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg Man får upp en hel del om man söker på google. ;)
------------------
/Tor
www.tor.nu
[Redigerat av Web-Tor den 09 jan 2002]
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Visserligen, men länkarna visar inga svar som jag skulle kunna hoppats på...
Felet kommer inte varje gång jag använder php, utan bara när jag använder databas-dll:en php_mssql.dll.
!? ;)
------------------
Mostly Harmless
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Är du verkligen säker att du installerat det som ISAPI-modul? Du säger att det genereras ett fel i php.exe, den skall ju inte ens användas?
Från manualen:
While setting up the server and PHP on your own, you have two choices for the method of connecting PHP to the server. For many
servers PHP has a direct module interface (also called SAPI). These servers include Apache, Microsoft Internet Information Server,
Netscape and iPlanet servers. Many other servers have support for ISAPI, the Microsoft module interface (OmniHTTPd for example). If
PHP has no module support for your web server, you can always use it as a CGI processor. This means you set up your server to use the
command line executable of PHP (php.exe on Windows) to process all PHP file requests on the server.
Dessutom, jag är lite dåligt insatt i CGI-versionen av PHP, men enligt de saker som jag läst så skall den tydligen innebära vissa säkerhetsrisker.
Är du säker på att du genomfört installationen på rätt sätt? DVS sä här: (antar att du kör W2K/IIS) ;)
-
Ladda ned <http://www.php.net/do_download.php?download_file=php-4.1.0-Win32.zip> och zippa upp innehållet till
förslagsvis C:\\php.
2)
Kopiera php.ini-dist från din PHP-mapp och klistra in den i din Windows-mapp. Byt namn på filen till endast php.ini.
3)
Kolla i din system32-mapp. Om inte msvcrt.dll existerar så klistra in den från din PHP-mapp. Kopiera och klistra även
in php4ts.dll i din system32-mapp.
4)
Starta Microsoft Management Console (Internet Service Manager). Högerklicka på ikonen som representerar din
websida, välj properties. Klicka på ISAPI-filter-knappen. Välj nytt filter och ge det namnet "PHP" och sätt "location" till
C:\\PHP\\phpisapi.dll (eller vart du nu har filen).
5)
Klicka "Home Directory" och kolla så att knappen "execute permissions" är vald. Klicka på "configuration". Tryck på
Add under Application Mappings. Skriv dit C:\\PHP\\phpisapi.dll (eller vart du nu har filen) i "Executable box" och skriv
".php" i "Extension box". Lämna "method exculsions" blank och kryssa för "Script engine" boxen.
6)
Stanna och starta WWW-servicen genom Start Menu-\>Settings-\>Control Panel-\>Services. Scrolla ner till "IIS Admin
Service" och välj den och tryck sedan stop. Sen så väljer du bara "World Wide Web Publishing Service" och startar
den.
7)
Testa om php fungerar, typ genom att bara skapa en fil, test.php och skriv dit lite tjafs i den...
NOT.
Dock verkar ju ditt övriga PHP fungera bra, så chansen är kanske liten att installationen är felaktig?