webForumDet fria alternativet

Enkel inloggningssida +olika rättigheter

PHP

1 svar · 424 visningar · startad av sputchi

Medlem sedan okt. 20072 inlägg
Frågan#1

Jag är helt ny på php, har bara pysslat med lite html innan...

Det jag undrar är hur man gör en enkel inloggningssida för ca 10 olika användare, där alla har olika rättigheter.
Person1 ska t.ex. inte kunna se vad de andra 9 personerna skriver om honom, liksom person2 inte ska de vad de andra skriver om honom.
Alltså ska alla ha åtkomst att läsa och skriva till alla, men inte se vad de andra specifikt skriver om en själv...
hmm.. blev lite rörigt där.
Beskriver så här istället.

Om jag lägger upp en lista med saker på sidan, så ska de andra kunna kommentera den listan utan att jag ser deras kommentarer.
På samma sätt ska alla kunna lägga upp en (eller några) varsin lista som alla kan läsa och skriva kommentarer på, men där den som lagt upp listan inte kan se vad de andra skrivit för kommentarer.

Dessutom så skulle jag vilja, om det inte är för svårt att koda, kunna ställa in så att den som lagt upp listan kan ändra den med tiden.

Tack på förhand för all kodningshjälp/Samuel

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg

vad du skapar är ett antal tabeller ex.

tabell user
id
namn

tabell lista
id
user_id
text

tabell kommentar
id
list_id
text

Vad du gör är att när en lista ska visas på skärmen visas också kommentarerna som har samma "list_id" som "id" i tabellen "lista" så läng inte "id" i tabellen "user" är samma som "user_id" i tabellen "lista". Hmmm... blev rörigt, men rätt :)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)