webForumDet fria alternativet

Export från textfil till MySQL

2 svar · 501 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Tjena,
Jag har lite problem med att portera data till MySQL.
I nuläget är hela vår "databas" i form av textfiler (användarnamn.php) och ligger i en katalog "/users".

Jag ska nu flytta över all data från dessa filer till en MySQL databas.

Har nästan gjort klart allt, scriptet fungerar, bara det att det blir problem med teckenkodningen.

Från början körde jag UTF-8 på porteringsscriptet, då tas alla svenska tecken, såsom ÅÄÖ bort helt i den data som flyttas till MySQL.

Detta berodde förmodligen på att filerna var sparade som ANSI.
Så jag bytte content-type på scriptet, till ISO-8859-1 och körde igen och great succes, det funkade.

Problemet är att när jag nu från vår nya sajt uppdaterar en kolumn i databasen, så försvinner ÅÄÖ och alla tecken som kommer efter.

Detta trots att jag har sparat om filerna som ANSI / ISO-8859-1 och satt rätt content-type på uppdateringsscriptet.

Vad kan det här bero på?`
Tacksam för att förslag som kan hjälpa mig på traven, tack!

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

När du uppdaterar kolumnen med information, spara du i textformat eller använder du Server.HTMLEncode ?
Och när du skriver ut texten använder du dig av Server.HTMLDecode ?

/r
Missade att det var i PHP forumet, förlåt. Det finns säkert motsvarande i PHP.

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Jag testade att byta ut charset från UTF-8 och ersatte det med latin_1_swedish och då funkar det jättebra med alla tecken.

Konstigt att det inte funkar med UTF-8?

Jag börjar fundera på om det kan vara nån bugg i IIS7.0 eller så, att det är något med min dator som orsakar det här.
Brukar _alltid_ använda UTF-8 med PHP / Mysql men det här är första gången det kör ihop sig.

Några fler förslag på vad det kan bero på?

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)