Mycke bra val att börja med php :e ! Själv tycker jag att ASP suger häst p**g ! Du kommer inte att ångra dig !
------------------
" The code is out there "
27 svar · 721 visningar · startad av Rinaldo
Jag kan nu ASP ganska bra... Är det bättre med PHP...
Vad finns det för fördelar/nackdelar?
Är det någon som vet en bra guide??
------------------
En vis man käftar alltid emot, ty han kan inte hava fel!
Mycke bra val att börja med php :e ! Själv tycker jag att ASP suger häst p**g ! Du kommer inte att ångra dig !
------------------
" The code is out there "
Bra svar på Rinaldos fråga Fuel... :OO
Angående fördelar vs. nackdelar så beror mycket på vad du sysslat med tidigare, har man goda kunskaper i Visual basic så ter sig ofta ASP som mer lättillgänligt, men är du guru på C eller liknande så fattar man ofta lättare tycke för PHP.
När det gäller dokumentation så är PHP kung. Allt som rör PHP finns på deras hemsida, www.php.net, där kan jag starkt rekommendera manualen! Det fina med just denna manual (förutom den lättöverskådliga layouten) är alla de bifogade noteringar som utvecklare över hela världen bidragit med. Upplever man något problem så finns de ofta redan dokumenterade och förklarade där.
Senaste PHP-distributionen för Windows finns här:
http://www.php.net/do_download.php?download_file=php-4.1.0-Win32.zip
Det finns en gottig tråd ägnad åt installationen av PHP, (i vilken Erik Juhlin visar sin sanna genialitet) :e http://cgi.webforum.nu/wf/Forum12/HTML/002007.html
Engelsk version av manualen finns här: http://www.php.net/manual/en/
Sen så finns den utmärkta databasen MySQL som PHP har fullgott stöd för. http://www.mysql.com
Slutligen kan jag rekommendera tre andra sidor som innehåller mycket information om PHP, bl.a. tutorials, forum och kodexempel: http://www.phpportalen.net http://www.zend.com http://www.phpbuilder.net
Var det allt tro...hmmm...
------------------
Det händer att jag inte är mig själv. Då är jag någon annan.
[Redigerat av oelbal den 01 jan 2002]
Lär dig båda är mitt råd. Själv kan jag PHP men har ännu inte hunnit lära mig ASP. Skall dock göra det! Bra med bredd tycker jag!
Sedan håller jag med oelbal till fullo!
------------------
<A HREF="mailto:chavez@post.netlink.se">Mvh Chavez
</A> UIN: 73975020
Lär dig istället ASP fullt ut, är mitt förslag. Gå in på att jobba med serverkomponenter osv., som är den stora fördelen med ASP. Istället för att kunna ASP och PHP "sådär" bara. När du sedan har ringlat dig igenom ASP så att du kan det in i märgen, med serverkomponenter, och allt som ASP-djungeln bjuder på kan du hoppa på PHP-tåget.
Eller hoppa på ett av de "stora" språken, som Java med "webversionen" JSP och Servlets, eller varför inte nya ASP.NET? Där kan du med nästan samma kunskaper skapa webapplikationer likväl som fristående program eller komponenter till webapplikationerna.
Nu kommer det väl hoppa på folk som drar upp att man faktiskt kan skapa fristående program med PHP också, genom GTK. PHP-GTK håller dock inte samma klass som C# eller Java gör...
Kan lägga till att med PHP kan man ju utveckla egna moduler, vilket jag ännu inte satt mig in i, så jag kan inte uttala mig om det. Det är annars en intressant del av PHP, vilket kan jämföras med serverkomponenterna i ASP.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --
För att göra tråden fulländad: Om man inte kan någotdera av PHP och ASP. Vilket tåg ska man ta då tycker ni?
------------------
.digitaldreamer
..addicted
...totally wasted
Inget av dom.
C#, VB.NET eller Java. Och snart kommer spango och säger: jpython. :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- En ask vet jag stånda - den Yggdrasil heter, ett väldigt träd överöst av vita sanden. --
Umm..
ETT alternativ - eller för och nackdelar för dem alla skulle vara ännu bättre SPiN.
Annars slår det snart tilt. :q
------------------
.digitaldreamer
..addicted
...totally wasted
Mitt förslag är att du lär dig C/C++
Det roxxar! :e
------------------
::Alla avskyr mig för att jag är så allmänt omtyckt::
Då säger jag Java.
Fördelar:
Det är plattformsoberoende och utvecklas hela tiden. Det är tiotusentals utvecklare över hela världen som arbetar med Java, vilket gör att det finns en uppsjö med artiklar att läsa och lära från. Du kan använda samma syntax för Java, Applets, JSP och Servlets. Alltid behändigt.
Nackdelar:
Jobbigt att ta kontakt med hårdvara, eftersom att Java inte kan göra det självt. Man får gå via ett API som heter JNI som bygger på C, har jag för mig.
Hoppas du blev lite klokare på Java nu, annars borde du ta och ställa en fråga ( eller söka! ) i Java-forumet bland de riktiga Java-experterna.
Det beror på vad du vill göra för nåt. Ska du endast inrikta dig på webprogrammering, eller vill du göra något riktigt program också?
C/C++ är inte direkt ett webprogrammings-språk, utan används ju mest för klientapplikationer. Självklart kan du ju skriva CGI med C/C++, eller ASP också för den delen.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
Egentligen i första hand webbprogrammering. Men kanske applikationer i framtiden. Men om man jämför ASP, JSP och PHP. Hur ser det ut då? Och sedan bara fokuserar på webbprogrammering och databashantering.
------------------
.digitaldreamer
..addicted
...totally wasted
JSP är väl det snabbaste alternativet om man ser på själva teknikerna, men det har inte lika stort stöd på webhotell, t.ex.
Mot JSP kan du använda så kallade bönor skrivna i pure Java, vilket är trevligt. Bönor kan jämföras med ASP's serverkomponenter och att byggna egna moduler i PHP. Skillnaden är att med bönor behöver du inte ha tillgång till servern, utan du placerar dina bönor i en speciell mapp bara. I ASP måste du för det första sitta på wn Windowsburk och sedan kunna registrera dina ActiveX-dll:er i serverns kommandoprompt. Med PHP måste du kompilera om hela PHP och installera om.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
vad använder man bönor/serverkomponenter/moduler till egentligen?
Hur är det med omkostnader? PHP är i längden det billigaste i drift, eller?
------------------
.digitaldreamer
..addicted
...totally wasted
vad använder man bönor/serverkomponenter/moduler till egentligen?
För att effektivisera. De arbetar snabbare än "vanlig kod", eftersom att de är kompilerade. Annars måste din kod kompileras varje gång den anropas, och sedan köras. Dock har jag för mig att JSP kompileras endast första gången det anropas, eller så var det servlets.
Det är också bra ur synpynkten att du strukturerar upp ditt system och får det mer skalbart. Man kan göra effektiva och smarta system, på kort tid då man återanvänder sina gamla serverkomponenter/moduler/bönor.
Hur är det med omkostnader? PHP är i längden det billigaste i drift, eller?
Linux, Apache, PHP och MySQL är ju gratis, likaså att köra JSP på en Linux med Apache och MySQL med Tomcat installerat för att sköta JSP:n och Servlets. Jag har för mig att Tomcat är gratis ivf, annars finns det flera webbservers för att kunna köra JSP och Servlets.
Windows-server ( NT, XP eller 2000 ), IIS, ASP och MySQL är en dyr lösning.
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
Vet du något bra hotell som har JSP stöd då?
Det känns som om ASP och PHP är det mest spridda än så länge i alla fall.
------------------
.digitaldreamer
..addicted
...totally wasted
Japp, ASP och PHP har bra stöd på många olika webhotell, bra som dåliga.
JSP-stöd finns på hotellet http://www.space2u.com och där funkar det bra. Det är ju inte gratis, men det förväntade du dig väl inte? :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
Nej, men det känns nästan som att PHP är att föredra ändå eftersom att det andra inte är så stort än.
Vad tror du om en hotell som whizhost.com?
------------------
.digitaldreamer
..addicted
...totally wasted
Inte så stort än? :q
JSP är stort bland utvecklare som inte enbart satsar på webprogrammering, utan som även håller på med "riktig" Java. Därav frågan om du ville programmera applikationer också, och det ville du ju tydligen. Då tycker jag att JSP är det rätta valet.
Det är inget som helst fel på själva PHP, det är ett trevligt språk som har massvis av anhängare och utvecklare världen över. :)
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
Jag tror jag satsar på PHP till att börja med. I alla fall så att jag lär mig grunderna.
Använder du något webbhotell själv?
Vilka programmerings-språk kan du?
------------------
.digitaldreamer
..addicted
...totally wasted